Myślenice, Olkusz i Niepołomice czekają na nowe linie kolejowe. Są o krok bliżej

Tory kolejowe fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Pięć inwestycji kolejowych z Małopolski zakwalifikowało się do programu Kolej Plus. Głównym celem tego programu jest stworzenie lub usprawnienie połączeń mniejszych miast z miastami wojewódzkimi.

W skali kraju do drugiego etapu przeszło 79 z 96 złożonych wniosków. Wnioskujące o dofinansowanie samorządy musiały m.in. przedstawić informacje o uwarunkowaniach społecznych i zakładanych efektach. Deklarowały też wolę współfinansowania inwestycji.

– Zaangażowanie samorządów pokazuje, jak ważny społecznie jest Program Kolej Plus – mówił Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – Kolejnym etapem będzie opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych, by konsekwentnie zmierzać do realizacji zadań, które ograniczą wykluczenie komunikacyjne i poprawią dostęp mieszkańców do kolei – tłumaczył.

W przypadku Małopolski dofinansowanie może uzyskać pięć inwestycji:

1. Budowa linii Kraków-Niepołomice

Niepołomice były kiedyś połączone z Krakowem linią kolejową. W czasach świetności nowohuckiego kombinatu cieszyła się ona dużą popularnością. W 2000 roku przestały po niej kursować pociągi, a w 2005 roku rozpoczęła się jej rozbiórka. Teraz na fragmencie dawnej trasy przebiega droga dla samochodów, więc nie ma możliwości odtworzenia linii w tym samym miejscu.

Nowe tory miałyby przebiegać wzdłuż Wisły, pomiędzy miejscowością Podgrabie a ul. Wimmera w Niepołomicach. To ok. czterokilometrowy odcinek.

2. Nowa linia Kraków-Myślenice

To o wiele bardziej wymagający pod względem inżynieryjnym projekt. Sprawa dotyczy nie tylko Krakowa i Myślenic – linia miałaby przejeżdżać też przez Świątniki Górne i Siepraw.

Myślenice bardzo czekają na realizację tego zamierzenia, licząc na usprawnienie komunikacji z Krakowem i z lotniskiem w Balicach, ale też na własny rozwój gospodarczy. Dla Krakowa najistotniejsze jest to, że atrakcyjna oferta kolei może zachęcić wiele osób do rezygnacji z dojazdu do pracy samochodem.

– To kolejny krok w stronę realizacji naszych marzeń i mam nadzieję, że ostatecznie środki z rządowego programu Ministerstwa Infrastruktury zostaną przyznane na projekt budowy linii kolejowej z Krakowa do Myślenic – skomentował na oficjalnej stronie gminy Jarosław Szlachetka, burmistrz Myślenic.

3. Połączenie Kraków-Olkusz

Kolejnym miastem, które ma zyskać sprawne połączenie kolejowe z Krakowem, jest Olkusz. Obecnie podróż pociągiem na tej trasie jest całkowicie nieatrakcyjna dla pasażera – trwa czasem nawet ponad trzy godziny i wymaga przesiadki.

Tę sytuację poprawi nowa łącznica, która ma być wybudowana w Jaworznie. Pozwoli ona w stosunkowo krótkim czasie skrócić podróż z Olkusza do Krakowa.

4. Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Gorlice – Jasło

Wśród projektów są też dwa dotyczące nie budowy nowej, lecz remontu istniejącej infrastruktury. Modernizacja linii pomiędzy Gorlicami i podkarpackim Jasłem pozwoliłaby poprawić ofertę dla pasażerów dojeżdżających z Jasła do Krakowa.

5. Modernizacja linii kolejowej z Suchej Beskidzkiej do Żywca

Łatwiej byłoby też dojechać ze stolicy Małopolski do Żywca. Linia pomiędzy Suchą Beskidzką i Żywcem wymaga remontu, o co starali się zarówno przedstawiciele lokalnej społeczności, jak i samorządy Małopolski i Śląska.

Rok na działanie

Teraz samorządy będą mieć dwanaście miesięcy na przygotowanie wymaganego przez PLK studium. Muszą też zagwarantować, że dofinansują inwestycję na poziomie przynajmniej 15 procent i przedstawić deklarację organizatora przewozów, czyli urzędu marszałkowskiego, o uruchomieniu i finansowaniu przewozów na poziomie minimum czterech par pociągów w ciągu doby.

Informacja o przejściu do drugiego etapu nie jest więc jeszcze równoznaczna z zielonym światłem dla każdego z pięciu małopolskich zadań. Po etapie oceny zostanie utworzona lista rankingowa projektów i wówczas okaże się, które inwestycje ostatecznie zostaną zakwalifikowane. Realizacja programu ma kosztować 6,6 mld zł, z czego 5,6 mld ma pochodzić z budżetu państwa, a ok. miliarda od samorządów.

– To dla nas bardzo ważne, że małopolskie projekty zakwalifikowały się do dalszego etapu – komentuje Michał Drewnicki, rzecznik prasowy urzędu marszałkowskiego. – Chcemy rozwijać niskoemisyjny transport na terenie województwa, a budowa lub przebudowa tych fragmentów sieci kolejowej stworzy w tej dziedzinie zupełnie nowe możliwości – stwierdza.

comments powered by Disqus