Niemożliwe stanie się możliwe? MPK zainstalowało klimatyzację w starszym Bombardierze

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Przez całe lata MPK tłumaczyło, że nie ma możliwości montażu klimatyzacji w tramwajach NGT6, czyli krótszych Bombardierach. Podjęło jednak próbę w jednym z nich, a od jej efektów będą zależeć decyzje co do pozostałych.

Każdego lata wokół tramwajów NGT6 toczą się te same mało produktywne dyskusje. Część pasażerów narzeka na upał, czasem ktoś ma pretensje do motorniczego, że klimatyzacja nie włączona, ktoś inny zastanawia się, czy okna mają być otwarte czy zamknięte, a jeszcze inny narzeka, że starych „akwariach” to może i klimy nie ma, ale przynajmniej da się przewietrzyć.

MPK za każdym razem tłumaczyło, że w żadnym z tramwajów NGT6, również tych z późniejszych dostaw, klimatyzacji nie ma i – ze względów technicznych – nie będzie. Przedstawiciele spółki zwracali uwagę, że kiedy pojazdy były zamawiane (w tym roku minęło 20 lat od pierwszego wyjazdu na linię!), klimatyzacja nie była jeszcze standardem.

Trzeba przyznać, że pojawienie się Bombardierów było wówczas rewolucją technologiczną – niska podłoga, elektroniczne wyświetlacze, nowoczesny wygląd, solidna jakość wykonania. Ale ten brak klimatyzacji ciągnie się za nimi do dziś.

Próba podjęta

Z czasem jednak pojawiły się zapowiedzi co do zmiany tej sytuacji. Niedawno jeden z tramwajów został wyposażony w klimatyzację i za kilka miesięcy okaże się, czy podobnie stanie się z kolejnymi.

– MPK już od dłuższego czasu szuka rozwiązania, które umożliwiłoby wyposażanie niskopodłogowych wagonów NGT6 w system klimatyzacji. W jednym z nich rozpoczęły się testy urządzeń schładzających powietrze. Te same urządzenia są wykorzystywane także do ogrzewania wnętrza wagonu – mówi nam Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy przewoźnika.

Jak tłumaczy, testy są prowadzone w ruchu regularnym i potrwają kilka miesięcy. – Mają one dać odpowiedź, czy zamontowany system się sprawdza w różnych warunkach pogodowych. Zależy nam, aby system został sprawdzony również podczas bardzo wysokich temperatur – deklaruje.

To duża część taboru

Koszt zamontowania tego systemu w jednym wagonie to ok. 300 tys. zł. – W przypadku decyzji o zamontowaniu urządzeń w pozostałych wagonach będzie ogłaszane postępowanie przetargowe – zapowiada Gancarczyk.

Co ciekawe, klimatyzację w swoich Bombardierach chciał zamontować również Gdańsk, ale odstąpił od tego zamierzenia. Różnica jest taka, że ma trzy sztuki takich pojazdów, a w Krakowie jest ich aż 50.