Od 6 listopada Kraków stanie się prawdziwą stolicą sztuki. Wszystko to za sprawą sztuki, muzyki, performansu i inspirujących dyskusji w ramach Open Eyes Art Festival 2024.
Cykl wydarzeń artystycznych stanowi komplementarną część Kongresu Open Eyes Economy Summit „Dusza Europy”, który odbędzie się 19 i 20 listopada.
Kolejna, czwarta edycja festiwalu to przede wszystkim promocja sztuki współczesnej w Polsce.
W ramach festiwalu zaplanowano aż 23 różnorodne wydarzenia, które odbędą się w 14 unikalnych lokalizacjach Krakowa. To tu spotkają się różne formy wyrazu artystycznego: od sztuk wizualnych, przez muzykę, teatr, po performans i interdyscyplinarne działania.
Urozmaicony program Festiwalu
Ponad 20 artystów zaprezentuje swoje projekty artystyczne, konserwatorskie i projektowe, eksplorujące, w jaki sposób miejsce wpływa na tworzenie przestrzeni wspólnoty i bezpieczeństwa.
W programie nie zabraknie również wystaw organizowanych w ramach projektu „Przestrzeń dla sztuki”. Wystawa „Konstelacje” poświęcona dorobkowi Krystyny Zachwatowicz-Wajdy, wybitnej scenografki i kostiumografki, odkrywa zakamarki tego procesu twórczego. Trzy części wystawy opowiadają o współpracy artystki z reżyserami, autorami i aktorami, odtwarzając emocje i energie towarzyszące powstawaniu spektakli.
Jednym z najważniejszych muzycznych wydarzeń tegorocznego OEAF będzie koncert „Muzyczna Fuzja Folkloru”, który ukaże bogactwo polskiej muzyki ludowej w nowoczesnych aranżacjach. Na scenie wystąpią: Kapela ze Wsi Warszawa – zespół, który od lat łączy polski folklor z nowoczesnymi brzmieniami elektronicznymi, Kapela Maliszów – wprowadzająca na scenę muzykę Karpat w unikalnych, współczesnych aranżacjach, Hirundo Maris – zespół, który łączy muzykę dawną z nowoczesnymi kompozycjami inspirowanymi tradycją europejską. Wśród proponowanych wydarzeń pojawi się też projekt „Cloakroom” to połączenie dwóch wyjątkowych wystaw, które badają motywy władzy, opresji oraz ich wpływu na jednostkę i społeczeństwo. Pierwsza z nich, autorstwa Ali Savashevich, to instalacja inspirowana „Świętem Wiosny” Strawińskiego, analizująca współczesne siły polityczne oraz ich destrukcyjny wpływ. Artystka, tańcząc w mundurze inspirowanym paradnym strojem Łukaszenki, odwołuje się do dyktatury i przemocy władzy. Druga część projektu to instalacja związana z teatrem Cricot 2. Wystawa oparta na archiwach Cricoteki przywołuje mniej znany spektakl Kazimierza Mikulskiego „Studnia, czyli głębia myśli”, dając mu nowe życie w kontekście współczesnych interpretacji.
O tym, co wyróżnia tegoroczną edycję festiwalu od wcześniejszych, mówi Jolanta Jonaszek z Agencji Artystycznej GAP. – Każda edycja festiwalu OEAF jest wyjątkowa na swój sposób: co roku prezentujemy świeże i niepowtarzalne prace utalentowanych artystów, którzy odkrywają przed nami nowe formy wyrazu. To właśnie ich kreatywność i odwaga w eksperymentowaniu z różnymi mediami sprawiają, że festiwal wciąż ewoluuje, zaskakując swoją różnorodnością. W tym roku artyści nie tylko pokażą swoje unikalne projekty, ale także stworzą przestrzeń dialogu między tradycją a nowoczesnością, nadając wydarzeniom jeszcze głębszy
wymiar.
Poratl LoveKraków.pl jest patronem medialnym wydarzenia.