P&R Bronowice uwzględniony w planie Trasy Zwierzynieckiej. Jak długo poczeka?

fot. Trasa Łagiewnicka

Konsultowane obecnie propozycje dotyczące Trasy Zwierzynieckiej uwzględniają m.in. budowę węzła przesiadkowego przy ul. Armii Krajowej. Co to oznacza dla realizacji inwestycji, która miała powstać do kwietnia przyszłego roku?

Do kwietnia 2023 roku u zbiegu ulic Armii Krajowej i Bronowickiej miał powstać węzeł przesiadkowy z parkingiem P&R, terminalem autobusowym, parkingami rowerowymi i przebudową układu drogowego w sąsiedztwie. W maju, ze względu na bardzo duży wzrost kosztów inwestycji, podjęta została decyzja, że firma Budimex ma przygotować tylko dokumentację i na tym zakończyć swoje zadanie.

Od tego czasu wiadomo było, że na realizację węzła przesiadkowego trzeba będzie jeszcze długo poczekać. Na początku października podpisana została umowa na dofinansowanie z unijnych środków zakupu nowych autobusów dla Krakowa, co było możliwe m.in. właśnie z powodu niewykorzystania dotacji na inwestycję w Bronowicach:

Węzeł uwzględniony w ramach trasy

Tydzień temu rozpoczęły się natomiast konsultacje w sprawie budowy tras Zwierzynieckiej i Pychowickiej. Inwestycja obejmowałaby również rozbudowę ul. Armii Krajowej na odcinku mniej więcej do wiaduktów kolejowych. Na prezentowanych planach widać m.in. uwzględniony parking P&R przy skrzyżowaniu ulic Armii Krajowej i Bronowickiej.

Dopytaliśmy, czy to oznacza włączenie budowy parkingu do planu budowy tras i czy mowa o dokładnie tym samym projekcie, którym do tej pory zajmował się Zarząd Dróg Miasta Krakowa, czy też chodzi o zupełnie nowy pomysł.

Jak wyjaśnia nam Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka, węzeł przesiadkowy pozostaje osobną inwestycją i z technicznego punktu widzenia może być zrealizowany zarówno wcześniej, jak i później niż sama trasa. – Rola spółki Trasa Łagiewnicka ogranicza się w tym przypadku do tego, że dołączamy się do przekazanych nam materiałów projektowych i nie ingerujemy w tę inwestycje. Tak, żeby mogła być realizowana niezależnie – stwierdza przedstawiciel spółki.

Projektowanie trwa

Zarząd Dróg Miasta Krakowa odrzuca stwierdzenie, by węzeł miał czekać na realizację aż do budowy Trasy Zwierzynieckiej, co obecnie – wciąż w optymistycznych wersjach – szacuje się na ok. 2030 rok. Rzecznik prasowy jednostki Jacek Bartlewicz podkreśla, że zadanie pozostaje utrzymane w budżecie miasta.

– Węzeł przesiadkowy nie jest związany z tymi trasami i jego program komunikacyjny jest od nich różny, na co wskazuje także fakt wcześniejszego rozpoczęcia fazy uzyskania pozwolenia na budowę i budowy P+R Bronowice, podczas gdy trasy są w fazie koncepcji – mówi Jacek Bartlewicz.

Jak dotąd, ZDMK nie dysponuje wciąż gotową dokumentacją węzła. – Projektowanie zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz z parkingiem P+R Bronowice oraz terminalem autobusowym w Krakowie nie zostało jeszcze zakończone. Trwają uzgodnienia branżowe części projektu budowlanego, oczekujemy na wydanie ostatnich decyzji na wycinkę drzew i nasadzenia zastępcze. Pozostaje skompletowanie dokumentacji projektu budowlanego i złożenie wniosku o pozwolenie na budowę. Rozliczenie tej części nastąpi po przekazaniu do ZDMK kompletnej dokumentacji budowlanej i ostatecznej decyzji pozwolenia na budowę – stwierdza rzecznik zarządu dróg.

Za samą dokumentację węzła miasto zapłaci firmie niecałe 2,2 mln zł brutto. Dla porównania, pierwotna umowa na projekt i budowę opiewała na 51,6 mln zł brutto.

 

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Bronowice