Pięć lat na rowerowe inwestycje [Rozmowa]

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Jakie działania podejmuje miasto w związku z rosnącą liczbą rowerzystów na krakowskich drogach? Pytamy o to Magdę Rutkowską z Zarządu Transportu Publicznego.

Jakub Drath, LoveKraków.pl: Przez całą dobę siedemnaście punktów pomiarowych w różnych częściach miasta zlicza przejeżdżających rowerzystów. Co wiemy dzięki tym licznikom?

Magda Rutkowska, Zastępca Dyrektora Zarządu Transportu Publicznego ds. Rozwoju: Liczniki pokazują nam precyzyjnie, jak kształtuje się ruch rowerowy w Krakowie. Podstawowy wniosek jest taki, że liczba rowerzystów stopniowo rośnie. Kiedy porównujemy rok 2019 z 2020, który jak wiemy był bardzo specyficzny, widzimy że mimo pandemii, lockdownów, ograniczeń w poruszaniu się, ruch rowerowy wzrósł nam łącznie o ok. 4 procent. To jest dla nas informacja satysfakcjonująca, pokazująca że ludzie coraz chętniej korzystają z tego środka lokomocji.

Przygotowana została lista ok. 30 inwestycji rowerowych wymagających realizacji. Można się spodziewać realnej poprawy w newralgicznych punktach? Na razie widzimy tylko zamówienia dotyczące kolejnych koncepcji.

To jest plan, który wraz ZDMK i ZZM chcemy zrealizować w ciągu pięciu lat. Około dziesięciu z tych zadań jest na etapie ogłoszenia przetargu, przy czym w niektórych możemy już przygotowywać dokumentację projektową, a niektóre z nich, te bardziej skomplikowane zadania, wymagają dopiero koncepcji. Takim przykładem może być rozwiązanie w rejonie skrzyżowania ulic Wielickiej i Powstańców Wielkopolskich. To pozwoli nam połączyć cały ciąg od strony Bieżanowa z Zabłociem i dalej ze Starym Miastem, ale mamy tu do przekroczenia duże skrzyżowanie dróg i linii kolejowej. Dlatego najpierw musimy wybrać optymalny wariant. Z kolei w przypadku drogi dla rowerów wzdłuż al. Pokoju czy wytyczenia przejazdów na skrzyżowaniu ul. Grota-Roweckiego i Kapelanka, wystarczy przygotowanie dokumentacji projektowej.

A co z drobniejszymi ułatwieniami, np. wprowadzaniem kontraruchu czy montażem stojaków?

Takie działania są istotne z punktu widzenia codziennego poruszania się rowerem po mieście, dlatego na bieżąco współpracujemy w tym zakresie z Wydziałem Miejskiego Inżyniera Ruchu. Istotnym elementem infrastruktury rowerowej w Krakowie są także kontrapasy i kontraruch. Obecnie na terenie Krakowa dwukierunkowy ruch rowerowy dopuszczony jest już na ok. 290 odcinkach ulic jednokierunkowych o łącznej długości ponad 71 km. Dodatkowo, jesteśmy na etapie podpisania umowy na montaż stojaków rowerowych w liczbie do dwóch tysięcy. Już teraz mamy ok. ośmiu tysięcy, więc w tym roku zbliżymy się do dziesięciu. Wciąż otrzymujemy zgłoszenia od mieszkańców z prośbą o kolejne albo o wymianę tam, gdzie zostały uszkodzone. Poza tymi działaniami, to w połowie maja zostaną otwarte oferty w przetargu na budowę wiat rowerowych w dzielnicach Bieżanów-Prokocim i Podgórze.

Rosnący ruch prowadzi też do większej liczby konfliktów. Część pieszych i kierowców narzeka na sposób, w jakim rowerzyści poruszają się po mieście. Planują państwo jakieś działania edukacyjne dla rowerzystów?

Na naszej stronie oraz miejskich portalach społecznościowych publikujemy wskazówki dla rowerzystów, by pamiętali o zasadach bezpieczeństwa i kultury jazdy. Np. o tym, by nie jeździć rowerem po chodniku, gdy nie jest to dozwolone, sygnalizować zamiar skrętu, na ulicach takich jak Długa, Karmelicka czy Zwierzyniecka poruszać się środkiem torowiska i ogólnie pamiętać o zasadzie ograniczonego zaufania.







Kierowców też zamierzają Państwo edukować?

Nasz projekt skierowany jest do wszystkich, w tym również do kierowców. Jeśli chodzi o kierowców, planujemy rozmieszczenie w mieście tablic przypominających o obowiązku zachowania jednego metra odległości podczas wyprzedzania rowerzysty. Wiele osób o tym zapomina, a to ważne dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego. Tablice pojawią się do końca maja w 14 lokalizacjach, w miejscach gdzie nie ma dedykowanej infrastruktury dla rowerzystów.


Nie mogę nie zadać pytania o rower publiczny. Przez moment zrobiło się głośno o rowerach elektrycznych, poczym temat ucichł. Kiedy ruszy nowy miejski system i jak będzie wyglądał?

Namiastka systemu już ruszyła – na pętli Czerwone Maki znów dostępna jest pula do 43 rowerów elektrycznych, tych samych co w ubiegłym roku. Można je wypożyczyć za darmo za pomocą aplikacji, od poniedziałku do piątku od godziny 7 do 21, w ramach systemu Park&Bike. A jeśli chodzi o nowy system, to kiedy zrobiło się o nim głośno, zaczęliśmy otrzymywać sygnały, że to samo da się zrobić bezkosztowo, dzięki współpracy z komercyjnym operatorem. Mówimy o dużej kwocie, bo mamy na ten system zarezerwowane w WPF 72 miliony złotych, więc nie mogliśmy tych głosów zlekceważyć. Postanowiliśmy spróbować i teraz już wiemy jednoznacznie, że nie ma zainteresowania ze strony operatorów. Niestety trochę czasu straciliśmy, ale trzeba było to zrobić. Jeszcze w tym roku ogłosimy zamówienie, tak by system ruszył najpóźniej w marcu przyszłego roku.