Od maja pociągi towarowe kursują po przebudowanym wiadukcie kolejowym przy ul. Sobieskiego w Wojkowicach (województwo śląskie). Składy sprawnie i bezpiecznie dowożą towar do fabryk dzięki wykorzystaniu 18-metrowego przęsła z mostu nad Wisłą w Krakowie.
To pierwsze z dwunastu przęseł starego mostu na Wiśle, zdemontowanych w ubiegłym roku, które znalazło nowe zastosowanie. Konstrukcja po sprawdzeniu może nadal służyć na linii dojazdowej.
„Krakowskie” przęsło ustawiono w Wojkowicach na nowych żelbetowych przyczółkach. Przebudowa poprawiła także estetykę kolejowego obiektu. Stary, wyeksploatowany wiadukt został usunięty. Ruch drogowy pod wiaduktem odbywa się dwoma pasami. Zakończenie wszystkich prac planowane jest w połowie roku, a ich wartość to ok. 5 mln zł.
Zero waste
Wszystkie przęsła starego mostu przydadzą się ponownie. Zostały odebrane przez Zakłady Linii Kolejowych z różnych rejonów Polski i tam, po odpowiedniej konserwacji i przygotowaniu, będą wykorzystane ponownie jako przęsła wiaduktów czy mostów. Nie zawsze potrzebne są całe elementy, dlatego już na etapie rozbiórki były docinane do oczekiwanej długości. Pięć elementów pojechało do Zagórza, gdzie zastąpią wysłużony most na Sanie. Trzy kolejne do Gnaszyna koło Częstochowy oraz po jednym do Rudnik, Wojkowic, Krasnegostawu i Ryk.
A tak stary most wyglądał na początku rozbiórki: