Pociągiem do Myślenic, Niepołomic i Olkusza. Są już przetargi na projekty

Zdjęcie ilustracyjne fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

PKP PLK ogłosiły przetargi na dokumentację dla trzech ważnych inwestycji kolejowych. Celem jest szybka i wygodna podróż z Krakowa do Myślenic, Niepołomic i Olkusza.

Sam fakt, że te kolejowe zadania są przygotowywane, nie jest nowością. W marcu PKP Polskie Linie Kolejowe SA informowały o podpisaniu stosownych umów z urzędem marszałkowskim na realizację inwestycji w ramach rządowego programu Kolej Plus. Umowy te otworzyły drogę do podjęcia dalszych kroków.

W piątek PLK poinformowały o ogłoszeniu przetargów na przygotowanie dokumentacji i pozyskanie niezbędnych pozwoleń. – Zwycięzcy ogłoszonych postępowań przetargowych opracują dokumentację projektową i pozyskają wymagane prawem uzgodnienia i pozwolenia budowlane. W przypadku budowy łącznicy kolejowej na trasie Kraków-Olkusz na wykonanie zadania będzie 29 miesięcy od podpisania umowy. Przygotowanie projektu dla nowej linii Kraków Niepołomice ma zająć 32 miesiące. Największy zakres prac czeka wykonawców projektu dla linii kolejowej do Myślenic. W tym przypadku przewidujemy 35 miesięcy na wykonanie przedmiotu umowy – wylicza Piotr Hamarnik z PLK.

Myślenice

Budowę nowej linii kolejowej zaplanowano pomiędzy krakowskimi Swoszowicami a centrum Myślenic. Szlak ma mieć ok. 22 km długości i będzie prowadził m.in. dwoma tunelami kolejowymi. Wybudowane zostaną również nowe wiadukty i mosty, a bezkolizyjne skrzyżowania mają zapewnić bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym.

Z dostępu do kolei skorzystać będą mogli nie tylko mieszkańcy Myślenic, ale i trzech podkrakowskich gmin – razem ok. 72 tys. mieszkańców. Na trasie powstaną przystanki: Lusina, Konary, Olszowice, Kąty, Krzyszkowice, Polanka i stacja Myślenice. Obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Pociągi w podgórskim terenie pojadą z prędkością do 120 km/h. Czas przejazdu z Krakowa Głównego do Myślenic szacowany jest na ok. 40 minut. Zgodnie z przewidywaniami, z połączenia kolejowego skorzysta średnio ok. 6 tys. podróżnych na dobę. Pociągi mają kończyć bieg w samym centrum Myślenic, przy estakadzie, co stwarza możliwość dogodnej przesiadki na inne środki transportu.

Niepołomice

Dzięki drugiemu projektowi, Niepołomice mają zyskać – a w zasadzie odzyskać – kolejowe połączenie z Krakowem. Budowa 6 kilometrów nowego toru planowana jest od Podgrabia do centrum Niepołomic. Pociągi pojadą z prędkością do 80 km/h i zatrzymają się na trzech nowych przystankach: Niepołomice MAN, Niepołomice Boryczów, Niepołomice. Obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Szacowany czas przejazdu z Niepołomic do centrum Krakowa to ok. 30 minut.

Olkusz

Z kolei w przypadku połączenia z Olkuszem kluczowa jest budowa czterokilometrowej, dwutorowej i zelektryfikowanej łącznicy kolejowej Borowa Górka – Pieczyska na terenie Jaworzna, pomiędzy liniami kolejowymi nr 156 (Bukowno - Jaworzno Szczakowa) i 133 (Dąbrowa Górnicza Ząbkowice - Kraków Główny Osobowy). Mieszkańcy 33-tysięcznego Olkusza i 10-tysięcznego Bukowna zyskają szybsze i sprawniejsze połączenia kolejowe z Krakowem.

– Dzięki inwestycji pociągi nie będą musiały zmieniać kierunku jazdy na stacji w Jaworznie Szczakowej. Przejazd ze stolicy Małopolski do Olkusza będzie krótszy o około kwadrans. Szybsze połączenie zyskają również mieszkańcy położonego na trasie Bukowna. Szacowany czas przejazdu na odcinku Olkusz - Bukowno - Kraków Główny to 52 minuty – zapowiada Piotr Hamarnik.

Budowa nowego przystanku Jaworzno Sosina nie tylko zwiększy dostęp do kolei, ale i zapewni dogodny dojazd do Zalewu Sosina w Jaworznie, jednego z większych kąpielisk w regionie. Po nowej łącznicy pociągi pojadą z prędkością 80 km/h.

Zgodnie z planem

– Rządowy program Kolej Plus jest programem budowy i odbudowy linii kolejowych w polskich regionach. To pierwszy w historii program, w ramach którego rząd współfinansuje wskazane i zgłoszone przez samorządy inwestycje. Prace przygotowawcze idą zgodnie z planem. Skutecznie walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym – komentuje minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Działania PKP Polskich Linii Kolejowych SA zmieniają oblicze kolei w Małopolsce. Nowe projekty w ramach programu Kolej Plus to gwarancja pozytywnych zmian na torach w tym regionie – zapowiada Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA.