W Powiecie Wielickim zakończono budowę drogi z nawierzchnią betonową na odcinku 1,8 km między miejscowościami Cichawa i Grodkowice. Droga powstała w technologii betonu wałowanego RCC, która zapewnia większą trwałość i odporność na uszkodzenia.
Jak podkreśla Adam Kardas, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Wieliczce, decyzję o zastosowaniu nawierzchni betonowej podjęto ze względu na charakter odcinka, wykorzystywanego głównie przez rolników. – Nawierzchnia bitumiczna byłaby bardziej podatna na uszkodzenia przy wjeżdżaniu ciężkiego sprzętu rolniczego, dlatego wybraliśmy beton jako rozwiązanie bardziej trwałe – tłumaczył Kardas.
Trwałość
Wykonawcą inwestycji była firma CEMEX Polska, która dostosowała proces budowy do ekstremalnych warunków pogodowych. Nawierzchnię układano wieczorem i w nocy, co pozwoliło zachować odpowiednią wilgotność mieszanki betonowej. Ważnym elementem było wykonanie szczelin dylatacyjnych zapobiegających pęknięciom i wypiętrzeniom nawierzchni.
– W tym miejscu była droga gruntowa utwardzona kruszywem. Najpierw wykonaliśmy warstwę profilującą z kruszywa o grubości 15 cm, a potem warstwę podbudowy zasadniczej z kruszywa łamanego również o grubości 15 cm. Na tym ułożyliśmy płytę nawierzchniową z betonu wałowanego RCC o długości 1807 metrów, o szerokości 5 metrów i grubości 16 cm – wyjaśniał Paweł Białek, kierownik projektów infrastrukturalnych CEMEX Polska.
Marian Paszcza, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych, zwrócił uwagę na środowiskowe zalety betonu. – Beton jest produkowany z krajowych surowców i jest bardziej neutralny dla środowiska w porównaniu do bitumu, który wymaga importu. To technologia na lata, która powinna być szerzej wykorzystywana – zaznaczył Paszcza.