Premetro. Na początku powstanie ponad 5-kilometrowy tunel

fot. Krzysztof Kalinowski

Za rok Zarząd Inwestycji Miejskich ma dysponować decyzją środowiskową na budowę pierwszego etapu premetra.

Całkowita długość trasy linii premetra ma wynieść 21,82 km, z czego 30 procent ma znajdować się w tunelu, a 1,4 km na estakadzie. Na pozostałych fragmentach linia ma biec nad ziemią, częściowo z wykorzystaniem już istniejących torowisk tramwajowych (głównie na terenie Nowej Huty) oraz nowej infrastruktury tramwajowej.

Zaplanowano w sumie 32 przystanki, a średnia odległość między nimi wyniesie ok. 670 metrów. Projektanci szacują, że w godzinach szczytu krakowskie premetro może przewieźć prawie 14 tysięcy pasażerów.

Na początek decyzja środowiskowa

Zanim urzędnicy wystąpią o zezwolenie na realizację inwestycji, najpierw muszą dysponować decyzją środowiskową. Przed jej wydaniem przeprowadzana jest procedura oddziaływania na środowisko, w ramach której weryfikowany jest sporządzony wcześniej raport środowiskowy. W ramach takiego opracowania dokonuje się szczegółowych prognoz oddziaływania inwestycji m.in. na jakość wód, powietrza czy przewidywany poziom hałasu. Zawarte są w nim również informacje na temat wpływu projektowanych rozwiązań na zdrowie ludzi, roślinność, zwierzęta czy krajobraz.

Na podstawie analiz, w raporcie należy wskazać proponowane rozwiązania ograniczające negatywny wpływ na środowisko. To wtedy określa się m.in. lokalizację ekranów akustycznych, nasadzeń zieleni czy zakres nadzoru archeologicznego.

Pod koniec czerwca, wrocławska firma, na zlecenie ZIM, za milion złotych przygotowała materiały niezbędne do uzyskania decyzji środowiskowej na pierwszy etap budowy krakowskiego premetra, który obejmuje odcinek centralny (od ul. Piastowskiej do ronda generała Maczka). Jak mówi Jan Machowski, rzecznik prasowy miejskiej jednostki, decyzja powinna zostać wydana do 17 lipca 2023 roku.

Połowa trasy w tunelu

Źródło: Urząd Miasta Krakowa
Źródło: Urząd Miasta Krakowa

Długość wspomnianego odcinka centralnego ma wynosić 10,5 km, w tym ponad połowę zaplanowano pod ziemią, a 1,4 km na estakadach. Na przygotowywanym odcinku znajdzie się siedem przystanków podziemnych oraz pięć naziemnych.

Na odcinku od ronda gen. Maczka do skrzyżowania z al. Okulickiego trasa poprowadzona została w pasie rozdziału al. Andersa. Następnie linia tramwajowa ma przebiegać na estakadzie nad skrzyżowaniem ul. Stella-Sawickiego/Wiślickiej/Bora-Komorowskiego. Następnie, również na estakadzie, trasa będzie biegła wzdłuż al. Bora-Komorowskiego i ul. Dobrego Pasterza, by później połączyć się w poziomie terenu z projektowaną linią tramwajową Meissnera-Mistrzejowice.

Następnie linia będzie przebiegać w tunelu pod ulicami: Młyńską, Pilotów, Olszyny, Brodowicza, Lubicz, Basztową, Rajską, Czystą oraz Reymonta. Na tej ostatniej ulicy trasa ma wychodzić na powierzchnię i połączyć się z planowaną linią tramwajową wzdłuż ul. Piastowskiej.

News will be here