Przegląd prasy, 5 lutego: kłopotliwa linia Kraków - Balice

Dziennik Polski alarmuje, że z powodu przeciągających się formalności związanych z wydaniem pozwolenia na budowę, PKP PLK może stracić 170 mln zł unijnego dofinansowania na przebudowę linii do Balic. Warto także zajrzeć do Gazety Wyborczej i tekstu na temat wznowienia przetargu na budowę wschodniej obwodnicy Krakowa.

DZIENNIK POLSKI

Coraz bardziej spóźniona kolej z Krakowa do Balic

„Czasu jest coraz mniej, liczy się każdy dzień. A nie wiadomo, czy roboty na odcinku z Dworca Głównego do Mydlnik będzie można rozpocząć za kilka tygodni czy raczej za kilka miesięcy. Każdy dzień opóźnienia to coraz większe prawdopodobieństwo, że PKP Polskim Liniom Kolejowym przyjdzie się pożegnać ze 170 mln zł z unijnych funduszy. Tyle wynosi bowiem dotacja do inwestycji wartej około 240 mln zł. Przebudowa miała ruszyć w październiku ubiegłego roku, ale wtedy okazało się, że PKP PLK muszą uzupełnić wniosek o pozwolenie na budowę. Kolejarze zapewniali, że braki są niewielkie, urzędnicy wojewody twierdzili co innego. I to oni mieli rację, bo na wydanie pozwolenia na budowę trzeba było poczekać aż trzy miesiące.”

Kraków daje ulgi w podatkach nawet dilerom samochodowym

„Choć dług Krakowa sięga około dwóch miliardów złotych, a miasto ma coraz więcej wydatków, z roku na rok rośnie kwota umarzanych podatków od nieruchomości. W ubiegłym roku władze Krakowa zezwoliły firmom i instytucjom na niezapłacenie 1 mln 685 tys. zł. W poprzednim roku ta suma była nieco mniejsza – wynosiła 1mln 615 tys. zł. Sporo firm korzysta także z preferencyjnych stawek podatku. Ma do tego prawo ok. 60 branż uznanych przez radnych za zanikające lub chronione. – Uchwaliliśmy ulgi dla firm działających w branżach, którym nie wiedzie się teraz najlepiej. Chodzi m.in. o piekarnie, które teraz ledwo wiążą koniec z końcem – wyjaśnia Janusz Chwajoł, przewodniczący Komisji Mienia i Rozwoju Gospodarczego w Radzie Miasta Krakowa. Co ciekawe, za branżę zagrożoną zostało uznane także blacharstwo i lakiernictwo samochodowe, choć firmy, które się tym zajmują, nie narzekają na brak klientów. Mimo to mają jednak ulgi w podatku od nieruchomości: od 50 do 20 procent.”

Komunikacja miejska dotrze do osiedla Gotyk

„W najbliższych tygodniach do Krakowa dotrzeć mają kolejne nowoczesne, 12-metrowe autobusy Solaris Urbino 12, zamówione przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Do końca czerwca pod Wawelem pojawi się ich łącznie 28. Co więcej, krakowski przewoźnik planuje w najbliższym czasie dodatkowo zamówić kolejnych osiem długich, 18-metrowych autobusów przegubowych. Ich koszt to około 10 mln zł. Nowe pojazdy najbardziej powinny ucieszyć mieszkańców osiedla Gotyk, które zostało wybudowane około 10 lat temu. Mieszka tam już kilka tysięcy osób i wciąż powstają nowe bloki. Mieszkańcy walczą już od sześciu lat, aby dojeżdżał do nich choćby jeden autobus. Ciągle pojawiały się jednak kolejne problemy.”

GAZETA WYBORCZA

Jak to się robi w Czyżynach

„Grzech główny radnych dzielnicowych? Nie słuchają mieszkańców. W Czyżynach jest inaczej: mieszkańcy przychodzą z pomysłami, a radni starają się je realizować. Właśnie budują miasteczko rowerowe, za chwilę street workout park; poprosili też urzędników, żeby... wytyczyli trasy do nordic walkingu. – Ludzie są prze de wszystkim mieszkańcami, nie wyborcami – mówi Wojciech Krzysztonek, przewodniczący dzielnicy XIV (Czyżyny). – I tych mieszkańców trzeba słuchać, bo dzielnice należą do nich; oni mają własne pomysły na nie. Tak rozumiem ideę samorządności. Dwa lata temu do radnych „Czternastki” przyszła grupa młodych ludzi, którzy chcieli stworzyć w Czyżynach miasteczko rowerowe – tory do nauki jazdy, tory dla jeżdżących prawie zawodowo, tory przeszkód. Pierwsze w Krakowie miasteczko rowerowe już powstaje przy ul. Medweckiego. Koszt: 200 tys. zł, pieniądze daje dzielnica. Za kilka miesięcy otwarcie.”

Remont Mogilskiej: będzie więcej kursów linii 704

„W rozkładach jazdy linii 704, na którą od poniedziałku pomstują pasażerowie, pojawi się 80 dodatkowych kursów. Wzmocnienia mają przygotować komunikację zastępczą na wzrost liczby pasażerów po feriach. Jest szansa,  że zmiany zostaną wprowadzone już dziś. Mimo początkowych zapewnień urzędników i szefów firmy Mobilis, że w krótkich autobusach kursujących na linii 704 co pięć minut pasażerowie bez problemu się mieszczą, wzmocnienia okazały się konieczne. – Po obserwacjach napełnień i analizach zdecydowaliśmy o podjęciu działań, które pozwolą nam przy gotować się na wzrost liczby pasażerów po feriach. Już teraz na niektórych kursach zdarza się tłok – zauważa Piotr Hamarnik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.”

27 miesięcy na obwodnicę

„GDDKiA zaprosiła 17 firm do składania ofert na budowę drugiego odcinka wschodniej obwodnicy Krakowa. Drogowcy liczą, że kierowcy przejadą nową drogą już w połowie 2016 roku – tuż przed Światowymi Dniami Młodzieży. Przetarg na budowę drugiego kawałka wschodniej obwodnicy Krakowa został ogłoszony wiele miesięcy temu. Ze względu na brak środków krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dostał polecenie zawieszenia go po pierwszym etapie, w którym oceniono możliwości finansowe chętnych firm. Pozytywnie ocenionych zostało wtedy 17 firm i do nich też teraz rozesłano informację o kontynuacji przetargu.”

GAZETA KRAKOWSKA

Wzorowy rajd karetki na sygnale

„Nagranie wideo z kabiny kierowcy karetki pogotowia, która pędziła do wypadku na rogu ulic Kobierzyńskiej i Skośnej, robi furorę w internecie. Cześć oglądających osób chwali rajdowe umiejętności prowadzącego pojazd, cześć ma jednak wątpliwości, czy „szalona” jazda ambulansu na sygnale po Krakowie, była zgodna z przepisami ruchu drogowego. Specjaliści, którym pokazaliśmy nagranie, zapewniają – nie złamano prawa. Karetkę wezwano 30 stycznia. Filmik rozpoczyna się na ul. Kalwaryjskiej. Pokazuje, co dzieje się za przednia szyba uprzywilejowanego pojazdu. Po niecałych pięciu minutach załoga dociera do miejsca wypadku. Po drodze kierowca pokonuje kilka ruchliwych skrzyżowań i decyduje się m.in. na jazdę pod prąd.”