Dokument, który ma wyznaczyć kierunki działań w sprawie kolejowych inwestycji w Małopolsce, ma być gotowy dopiero w połowie przyszłego roku. PKP PLK tłumaczą to koniecznością dodatkowych analiz.
Umowa na opracowanie studium została podpisana jeszcze w marcu 2020 roku. – Wykonawcy studium przeprowadzą dokładne badania ruchu kolejowego, a także symulację jego rozwoju. Przy współpracy z samorządowcami określone będą najważniejsze inwestycje kolejowe w regionie. Specjaliści sprawdzą możliwość i opłacalność m.in. budowy dodatkowych torów z Krakowa do Batowic, Wieliczki, Kozłowa i Krzeszowic. Opracowanie dotyczyć będzie również budowy dodatkowych torów pomiędzy Podłężem a Tarnowem oraz Nowym Targiem a Zakopanem. Przeanalizowane będą możliwości prowadzenia ruchu pociągów pasażerskich po liniach obwodowych w Krakowie, obecnie wykorzystywanych przede wszystkim przez pociągi towarowe. Oceniona będzie możliwość budowy nowych linii kolejowych m.in. z Krakowa w kierunku Myślenic, Niepołomic i Olkusza, a także z Zastowa do Kazimierzy Wielkiej, oraz z Krakowa Lotnisko do Zabierzowa – wyliczały PKP Polskie Linie Kolejowe w wydanym wówczas komunikacie.
Temat studium powraca przy okazji dyskusji o już trwających lub zapowiadanych inwestycjach kolejowych. Kolejarze wstrzymują się m.in. z deklaracjami dotyczącymi budowy łącznicy kolejowej na Żabińcu i skierowania ruchu pasażerskiego na tzw. małą obwodnicę, oczekując na wyniki analiz.
Jest poślizg
Zapytaliśmy o to, kiedy można się spodziewać zakończenia prac nad dokumentem, który według pierwotnych zapowiedzi miał być gotowy do końca 2023 roku. – Obecnie wykonawcy są na etapie analizy finalnych rozwiązań. Do wykonania zostały jeszcze dwa z sześciu przyjętych etapów prac. Wykonawcy deklarują, że zakończenie prac nad dokumentem nastąpi w połowie przyszłego roku – informuje Piotr Hamarnik z PKP Polskich Linii Kolejowych.
Przedstawiciel kolejowej spółki tłumaczy, że termin został przesunięty ze względu na konieczność wykonania dodatkowych prac przy otrzymanych od urzędu marszałkowskiego i urzędu miasta modelach ruchu. – W czasie opracowywania dokumentu pojawiły się także dodatkowe propozycje rozwiązań infrastrukturalnych, które przedstawił UMK. Wymagały one nowych obliczeń i ponownej analizy – dodaje Hamarnik.
Projekty w trakcie
Oczekiwanie na studium nie jest równoznaczne z tym, że wstrzymane zostały wszelkie przygotowania do kolejowych inwestycji w regionie. W październiku ubiegłego roku PKP PLK podpisały umowę na zaprojektowanie nowej łącznicy, która ma ułatwić przejazd pociągiem z Olkusza do Krakowa. Również w ramach tzw. programu Kolej+ projektowana jest nowa linia do Niepołomic.
– W maju 2024 r. przyjęto koncepcję programowo-przestrzenną dla przebiegu tej inwestycji. Obecnie trwają prace nad przygotowaniem wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla projektu oraz jest opracowywany projekt budowalny, który ma być gotowy w pierwszym kwartale 2025 roku. Harmonogram realizacji zadania zakłada, że pozostała dokumentacja i pozwolenia będą pozyskane w drugiej połowie 2026 r. Wtedy też będzie można ogłosić przetarg na roboty budowlane – zapowiada Piotr Hamarnik.
Ten sam program obejmuje też przygotowanie dokumentacji dla nowej linii do Myślenic. O inwestycji pisaliśmy szerzej tutaj: