Tramwaj przez Aleje nie pojedzie w tunelu? Miasto i konserwator zgodni co do zieleni

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Ochrona zieleni i sąsiedniej zabudowy to kluczowy warunek ze strony konserwatora zabytków wobec planowanej linii tramwajowej przez Aleje Trzech Wieszczów. To z kolei wpływa na możliwość poprowadzenia torowiska w tunelu.

Kraków zamówił przygotowanie koncepcji linii w pierwszej połowie roku. Nowa linia tramwajowa wzdłuż Alej miałaby mieć ok. 850 m długości. Z jednej strony przewidziane jest włączenie w stronę ulic Długiej i Kamiennej, a z drugiej – w stronę ul. Karmelickiej i Królewskiej.

Projektant musi przygotować aż pięć wersji, z dodatkowymi podwariantami – w tym wersje z linią tramwajową przebiegającą w pasie zieleni, w jezdni i w tunelu. Szczegółowo informowaliśmy o tym tutaj:

W przetargu wybrano ofertę firmy Sweco, za 948 tys. zł – pierwotnie miasto planowało na to wydać 800 tys. zł.

Kluczowa zgoda

Od początku wiadomo było, że – oprócz kwestii technicznych – dużym wyzwaniem dla projektantów będzie uzyskanie uzgodnień konserwatorskich dla rozwiązań przewidzianych w koncepcji.

W miniony piątek wiceprezydent Andrzej Kulig poinformował o spotkaniu w sprawie linii tramwajowej pomiędzy przedstawicielami urzędu miasta i urzędu konserwatorskiego.

– Ustalenia są ważne i interesujące – stwierdził prezydent w opublikowanym nagraniu. – Pani konserwator w zasadzie postawiła jeden warunek, z którym w pełni się zgadzamy i nie ma tutaj między nami żadnej kontrowersji. Mianowicie żeby linia tramwajowa przebiegała w taki sposób, aby nie naruszyć zasobów zieleni, które są niezwykle ważne w tym miejscu – powiedział.

 

W jego ocenie to rozwiązanie które „jest absolutnie do zaakceptowania i które wychodzi naprzeciw oczekiwaniom miasta”. – Wierzę, że teraz prace koncepcyjne nad tą linią ruszą z kopyta i będziemy mogli przedstawić konkretne rozwiązania – posumował Andrzej Kulig.

Tunel niewskazany

Co na ten temat mówi druga strona? – Spośród proponowanych trzech głównych wstępnych koncepcji wskazaliśmy, że z punktu widzenia ochrony konserwatorskiej obszaru wpisanego do rejestru należy zachować istniejącą zieleń, nie można też narażać istniejącej zabudowy, stąd koncepcja tunelowa jest niewskazana. Projektanci mają zwrócić się o wydanie zaleceń konserwatorskich – informuje Magdalena Miszczyk, rzeczniczka Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Krakowie

Koncepcja ma być gotowa do września przyszłego roku.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto Krowodrza
comments powered by Disqus