Trzeci pas na obwodnicy. Umowa podpisana, startują prace nad projektem

fot. GDDKiA

GDDKiA podpisała umowę z firmą, której zadaniem będzie przygotowanie dokumentacji potrzebnej do rozbudowy obwodnicy Krakowa pomiędzy węzłami Modlnica i Modlniczka.

Odcinek drogi ekspresowej S52 od węzła przy bramkach w Balicach ciągnie się tylko do węzła Modlniczka. Dalej, a więc do węzła Modlnica, droga nie ma już statusu i parametrów drogi ekspresowej. To o tyle istotne, że właśnie na węźle Modlnica zaczyna się budowany obecnie odcinek północnej obwodnicy Krakowa, aż do połączenia z budowaną drogą ekspresową S7 na węźle w Mistrzejowicach.

Dlatego też Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przymierza się do rozbudowy odcinka Modlniczka-Modlnica do trzech pasów i do parametrów drogi ekspresowej.

Pierwszy krok

W czwartek GDDKiA poinformowała o podpisaniu umowy z firmą IVIA, która za niecałe 3,8 mln zł ma w ciągu 36 miesięcy przygotować Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe i uzyskać decyzję środowiskową. Przeprowadzi też badania geologiczne podłoża.

Oprócz wszystkich potrzebnych analiz, zaproponowania wariantów rozbudowy o trzeci pas czy opracowania koncepcji organizacji ruchu projektanci mają za zadanie zaproponować sposób przebudowy lub rozbudowy węzła Modlniczka oraz rozbudowy ul. Łąkowej w Rząsce i ul. Handlowców w Modlniczce o ciąg pieszo-rowerowy.

Ruch się zwiększy

Dwujezdniowy odcinek DK94, który ma zostać poszerzony o dodatkowy trzeci pas ruchu, ma ok. 2,5 km długości. – Rozbudowa tego odcinka jest potrzebna nie tylko ze względu na obecny już ruch. Badania prowadzone w latach 2020-2021 w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu wykazały, że tą drogą porusza się prawie 24 tys. pojazdów na dobę. Po udostępnieniu kierowcom budowanego odcinka S52, łączącego się z objętą dokumentacją trasą poprzez węzeł Modlnica, ta liczba z pewnością się zwiększy. Dzięki poszerzeniu o trzeci pas, droga będzie bezpieczniejsza i pozwoli na płynny ruch pojazdów na Północnej Obwodnicy Krakowa – argumentuje Kacper Michna z małopolskiego oddziału GDDKiA.

Drożej niż w planach

W przetargu wystartowało aż osiem firm, przy czym wszystkie oferty przekroczyły planowany budżet, w większości ponad dwukrotnie. Urzędnicy zdecydowali się jednak na zwiększenie finansowania i wybór wykonawcy.