W Krakowie powstanie trzeci tunel tramwajowy

1,23 kilometra z ok. 4,5-kilometrowej linii tramwajowej do Mistrzejowic będzie przebiegać poniżej poziomu terenu. Część tego odcinka wagony pokonają w tunelu.

Pierwszy tunel tramwajowy w Krakowie, oddany w 2008 roku, był równocześnie pierwszym takim obiektem w Polsce. Na jego realizację krakowianie czekali długo: od rozpoczęcia prac do otwarcia minęły aż 34 lata. Dziś trudno sobie wyobrazić komunikację w rejonie dworca bez tunelu i zlokalizowanych w nim przystanków. Obiekt ma 1420 m długości, nie licząc ramp zjazdowych.

Z drugim takim obiektem było już znacznie łatwiej. Od końca sierpnia pasażerowie mogą korzystać z tunelu tramwajowego wybudowanego w ramach Trasy Łagiewnickiej. Jest znacznie krótszy – ma ok. 652 m długości, a na trasie jest jeden, częściowo odsłonięty przystanek pomiędzy sanktuariami Bożego Miłosierdzia i Jana Pawła II.

Kolejny wkrótce

Teraz kończą się już przygotowania do budowy nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic, w której projekcie również przewidziano bezkolizyjny przejazd tramwaju na poziomie -1 i podziemne przystanki. Jak ma to dokładnie wyglądać?

Sam tunel – a właściwie dwa tunele oddzielone wykopem otwartym zabezpieczonym ścianami szczelinowymi – będą miały odpowiednio 50,8 m oraz 406,2 m długości. Zostaną poprowadzone pod skrzyżowaniem ul. Młyńskiej Bocznej i Bohaterów Wietnamu oraz pod ul. Młyńską, rondem Polsadu i w części ul. Lublańską umożliwiając bezkolizyjny przejazd na drugą stronę ruchliwej arterii.

Jednak pojazdy tramwajowe jadące od strony centrum znajdą się poniżej poziomu gruntu znacznie wcześniej. Już w rejonie ul. Pszona rozpocznie się rampa najazdowa do tunelu, po której tramwaj zacznie zjeżdżać na poziom -1 do zabezpieczonego ścianami szczelinowymi wykopu, następnie pod dwoma wiaduktami pokona bezkolizyjnie rondo Młyńskie.

Budowa tunelu będzie najtrudniejszym elementem całej inwestycji. Obiekt powstanie metodą podstropową, w ścianach szczelinowych – najpierw zostanie wykonana obudowa tunelu ze ścian szczelinowych, następnie płyta stropowa, a dopiero na końcu, po wybraniu całego urobku (ziemia z wykopu podstropowego), płyta denna. Wyprzedająco trzeba oczywiście przełożyć wszystkie podziemne instalacje, w tym przesunąć podziemny odcinek Sudołu Dominikańskiego.

Dwa różne przystanki

W efekcie prac powstaną dwa podziemne przystanki, przy czym ten przy rondzie Polsadu będzie się znajdował w ciągu tunelu, a ten przy rondzie Młyńskim w wykopie zabezpieczonym ścianami szczelinowymi.

Projekt przystanku pod rondem Polsadu przewiduje dwie kondygnacje podziemne: na poziomie -2 znajdą się perony tramwajowe, a na poziomie -1 ciągi komunikacyjne dla pieszych połączone z poziomem terenu czterema klatkami schodowymi i m.in. toalety. Na każdym poziomie będą znajdowały się pomieszczenia techniczne wraz z niezbędnym wyposażeniem do pracy i nadzoru tunelu. Piesi będą mogli skorzystać zarówno ze schodów, jak i schodów ruchomych czy wind.

Z kolei przystanek Rondo Młyńskie będzie górą otwarty, znajdzie się w zagłębieniu pomiędzy jezdniami ulicy Młyńskiej. – To będzie jedyny taki przystanek w Krakowie. W projekcie przewidzieliśmy szklane zadaszenia peronów tramwajowych umożliwiające doświetlenie światłem słonecznym – zapowiada Paweł Motyka, zastępca dyrektora kontraktu w firmie Gülermak. Do przystanku doprowadzą dwa wejścia podziemne wyposażone w windy, od wschodniej i zachodniej strony.

– Duży nacisk kładziemy na to, by projekt był dostosowany do potrzeb i możliwości różnych grup użytkowników. Likwidujemy potencjalne bariery dla osób z ograniczoną mobilnością, poruszających się na wózkach, słabowidzących i niewidomych. Windy, pasy naprowadzające, antypoślizgowa nawierzchnia, odpowiednio dobrane kolory – to wszystko elementy, które pozwolą wszystkim bezpiecznie korzystać z nowej infrastruktury – zapowiada Paweł Motyka.

Pierwszy odcinek premetra

Tunel na linii do Mistrzejowic – choć pod wieloma względami podobny do tych, z których krakowianie już korzystają – będzie miał nową ważną cechę. Ponieważ jego trasa pokrywa się z planowaną trasą przyszłego premetra (na odcinku pomiędzy rondem Młyńskim a przystankiem na ul. Dobrego Pasterza w rejonie Parku Wodnego), automatycznie stanie się jego pierwszym elementem.

– Biorąc pod uwagę przygotowania do budowy systemu bezkolizyjnego transportu, zleciliśmy wykonawcy przygotowanie tunelu w taki sposób, by można było go zaadaptować na potrzeby premetra w możliwie jak najprostszy sposób. Tunel będzie też miał komory rozjazdów, które pozwolą z jednej strony połączyć się z linią premetra prowadzącą od ul. Pilotów, a z drugiej z planowaną w przyszłości linią tramwajową wzdłuż ul. Strzelców – zapowiada Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.