Wagony COMBO wzmocniły flotę PKP Intercity [ZDJĘCIA]

fot. mat.prasowe PKP Intercity

Flotę PKP Intercity wzmocniły ostatnie z 60 zamówionych przez polskiego przewoźnika wagonów typu 111A-30 COMBO.

Modernizacją pojazdów zajęło się Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz i Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki. Tym samym warte 310 mln zł brutto wagony są włączane do pociągów jeżdżących między innymi do Szczecina, Wrocławia, Krakowa, Przemyśla czy Suwałk.

Pierwsze takie pojazdy w Polsce

Wagony COMBO są pierwszymi takimi pojazdami w Polsce. To wielofunkcyjne wagony
o podwyższonym standardzie, w których zadbano o odpowiednie wyciszenie wnętrza, wymieniono wózki jezdne na nowe typu 25AN4, wydzielono przedziały rodzinne, przedział dla osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózku.

W pojeździe znalazła się też część bezprzedziałowa i przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery.

Zmodernizowane wagony COMBO uzyskały – jako pierwsze w Polsce – prestiżowy certyfikat „Transport bez barier”, przyznawany przez Fundację Integracja.

– Najważniejsza dla nas jest perspektywa pasażera, to właśnie jego stawiamy na pierwszym miejscu i z myślą o nim przeprowadzamy kolejne inwestycje. Walczymy również z wykluczeniem transportowym osób z szczególnymi potrzebami i ograniczoną sprawnością. Chcemy, żeby z komfortowej i bezpiecznej podróży naszymi pociągami mógł cieszyć się każdy zainteresowany. Wzmocnienie naszej floty kolejnymi zmodernizowanymi wagonami COMBO przybliża nas do tego celu. Sukcesywnie inwestujemy w unowocześnianie i zakup nowych pojazdów, zapewniając wysoką jakość podróży wielu mieszkańcom miast i miasteczek – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Wydzielone przedziały

Pojazdy posiadają dwa wydzielone przedziały dla opiekunów z dzieckiem, a ich ściany
i wykładzinę podłogową zdobi grafika z motywem zwierzęcym. Siedziska foteli łączą się
ze sobą, dzięki czemu powstaje jedna wygodna płaszczyzna. W przedziałach znajdują się gniazdka elektryczne i gniazdka USB, a toaleta wyposażona jest w przewijak dla dzieci.

W wagonach jest specjalny przedział przeznaczony do podróży dwóch osób
z niepełnosprawnością wraz z dwoma opiekunami, w którym zabudowano dwa pełnowymiarowe fotele oraz wyznaczono dwa miejsca na wózek inwalidzki z trójpunktowymi pasami bezpieczeństwa.

Do dyspozycji osób z niepełnosprawnościami pozostają przyciski SOS, panel indywidualnego sterowania oświetleniem i klimatyzacją, indywidualne stoliki oraz duża śmietniczka. Rampa pozwala podróżnym poruszającym się na wózku bezpiecznie wjechać do wagonu. Wagony posiadają automatyczne drzwi przedziałowe oraz bezprogowe podłogi ułatwiające poruszanie się.

Wszystkie piktogramy są przetłumaczone w alfabecie Braille’a. Pojazdy posiadają również kontrastowe drzwi wejściowe, klamki, poręcze i przyciski, umieszczone na wysokości odpowiedniej dla osób poruszających się na wózkach. Toaleta jest przystosowana do potrzeb osób poruszających się na wózkach.

Pozostałą część wagonu tworzy przestrzeń bezprzedziałowa. W zależności od miejsca do siedzenia podróżni korzystają z indywidualnych lub czteroosobowych stolików. Do dyspozycji każdego pasażera jest gniazdko elektryczne oraz gniazda USB.

W wagonie zapewniony jest dostęp do bezprzewodowego internetu oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej.

W pojazdach COMBO wydzielona jest także przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery. W wagonach docelowo znajdą się również dwie maszyny vendingowe – jedna na napoje zimne i przekąski, a druga na ciepłe napoje.

Wagony COMBO kursują m.in. na trasie Kraków/Lublin– Katowice – Wrocław – Zielona Góra –Szczecin – Świnoujście.

comments powered by Disqus