Ważne tramwajowe inwestycje już niedługo. Zacznie się od zmian przy Piłsudskiego

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Kolejne dwa-trzy lata przyniosą ważne tramwajowe inwestycje w centrum miasta. Wiele zmieni się na obwodnicy wokół Plant, ale realizacji doczeka się też zapowiadana od dawna przebudowa ul. Starowiślnej.

Na przebudowę czekają dwa niezwykle ważne dla komunikacji tramwajowej węzły: przy teatrze Bagatela i na skrzyżowaniu z ul. Piłsudskiego. Obydwa te miejsca nie były przebudowywane w ramach inwestycji sprzed kilku lat, co można rozpoznać m.in. po tym, że tory są tam bardziej odsunięte od Plant niż na odcinkach ulic Dunajewskiego czy Basztowej. Dodatkowo, ze względu na duże natężenie ruchu, torowisko jest tam już coraz bardziej wyeksploatowane.

Już niedługo ta sytuacja się zmieni, a układ pasów i organizacja ruchu zostaną w ten sposób ujednolicone na całym odcinku od filharmonii do skrzyżowania przy dworcu. Formalnie to dwie osobne inwestycje, które Zarząd Dróg Miasta Krakowa zamierza zrealizować z wykorzystaniem dofinansowania z programu FEnIKS.

– Przebudowa torowiska w rejonie Bagateli, skrzyżowania z ul. Piłsudskiego, ale też na fragmencie Franciszkańskiej ma finansowanie i jest już ułożony harmonogram – zapowiada wiceprezydent Stanisław Kracik. Założenie jest takie, by pierwsze prace rozpocząć w drugim kwartale przyszłego roku i zamknąć te wszystkie zadania w całości w roku 2027.

Zanim rozpoczną się prace na węźle przy ul. Piłsudskiego, wyremontowany zostanie fragment ul. Franciszkańskiej. W ten sposób Zarząd Dróg Miasta Krakowa wykorzysta czas, jaki zajmie wyłonienie wykonawcy dla zadań inwestycyjnych.

Łagodniejsze łuki

Dużą zmianę przyniesie przebudowa węzła przy Collegium Novum. Wraz ze skrzyżowaniem prace obejmą także fragment ul. Straszewskiego. Na odcinku od przejścia dla pieszych na wysokości ul. Smoleńsk w stronę ul. Piłsudskiego zaprojektowano pas ruchu ogólnego po torowisku tramwajowym, równocześnie wyznaczony zostanie pas rowerowy o szerokości 1,5 m – podobnie jak na ul. Podwale czy Dunajewskiego.

Inwestycja znacznie ułatwi ruch tramwajów na skrzyżowaniu. Zostaną złagodzone ciasne łuki, na których już niejednokrotnie dochodziło do kolizji czy wykolejeń. Przebudowany zostanie też fragment ul. Piłsudskiego, gdzie m.in. powstanie szerszy peron tramwajowy.

Później Bagatela

Prace przy skrzyżowaniu z ul. Karmelicką nie ograniczą się tylko do samej wymiany torów na skrzyżowaniu. Zmodyfikowany zostanie ich układ, by usprawnić przejazd tramwajów nie tylko na wprost, ale też podczas skręcania.

Przebudowany zostanie także fragment ul. Karmelickiej do skrzyżowania z ul. Garbarską, a więc ten, który nie był remontowany wraz z całym ciągiem do Bronowic. Jezdnia i chodniki zyskają nową nawierzchnię, zniknie problem ubytków i luźno osadzonych granitowych kostek, pojawi się też nowa zieleń.

Ostatni dzwonek

Kolejnym krokiem będzie przebudowa ul. Starowiślnej, która jest planowana od połowy 2026 roku do końca roku 2027. To informacja, na którą czeka wielu pasażerów poruszających się codziennie tą trasą. Torowisko jest tam już w bardzo złym stanie i wymaga regularnych interwencji służb utrzymaniowych.

Przebudowa ma objąć odcinek od skrzyżowania z ul. Dietla w stronę Wisły, włącznie z mostem Powstańców Śląskich. Samo skrzyżowanie z ul. Dietla nie będzie objęte pracami. Zgodnie z planem, ruch samochodów będzie możliwy tylko w jednym kierunku, od ul. Dietla do ul. Podgórskiej. Przebudowane zostaną także skrzyżowania z sąsiednimi ulicami, a na skrzyżowaniu ulic Podgórskiej, Halickiej i św. Wawrzyńca planowane jest nowe rondo. Na moście przewidziano gruntowny remont, włącznie z m.in. wymianą oświetlenia, odwodnienia i dylatacji. Pasażerowie zyskają możliwość sprawnego, komfortowego przejazdu, a mieszkańcy ul. Starowiślnej odpoczną od hałasu, dzięki wykonaniu torowiska we współczesnej technologii.

 

Przed miastem wiele wyzwań związanych z zaplanowanymi inwestycjami tramwajowymi w centrum Krakowa, które znacząco wpłyną na organizację ruchu i infrastrukturę komunikacyjną. Docelowo, dzięki tym działaniom, zarówno mieszkańcy, jak i użytkownicy komunikacji miejskiej zyskają na jakości podróżowania po mieście.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto