Wodorowy Mercedes na ulicach Krakowa. Zasięg? Minimum 400 km

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Pasażerowie linii 143, a później nr 128, 148 i 300 będą mieli szanse na podróż najnowszym autobusem napędzanym wodorem. Pojazd będzie testowany do 8 stycznia.

Od 13 grudnia po Krakowie jeździ zeroemisyjny autobus e-Citaro Fuel-Cell. – Autobus ma długość 12 m i może w nim jednocześnie podróżować 68 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. W środku autobusu nie zabraknie wyposażenia, które ma zapewnić komfort przejazdu – jest niska podłoga, platforma dla osób poruszających się na wózkach oraz klimatyzacja – podaje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne.

Jak poinformował producent, jest on wyposażony w największą baterię trakcyjną spośród wszystkich autobusów wodorowych dostępnych obecnie na rynku, o pojemności do 300kWh. Dodatkowo mieści w zbiorniku do 30 kg wodoru. Na jednym tankowaniu i ładowaniu baterii może przejechać minimum 400 kilometrów. Według Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego to wystarczy do całodniowej obsługi regularnej linii, bez konieczności zjazdu do zajezdni na zatankowanie.

Trzy tryby

– To już kolejne testy autobusu zasilanego wodorem prowadzone przez MPK w Krakowie, ale po raz pierwszy są to testy pojazdu marki Mercedes na regularnej linii – informuje miejski przewoźnik

Autobus może zostać zaprogramowany do pracy w trzech trybach: jazda tylko z wykorzystaniem wodoru (bez zasilania z energii elektrycznej), maksymalny zasięg (zarówno wodór, jak i energia elektryczna są wykorzystywane w maksymalnym stopniu) oraz tryb inteligentny – program uwzględnia specyfikę konkretnej trasy przejazdu i tak ustawia zasilanie, aby był najbardziej ekonomiczny (wykorzystanie w pierwszej kolejności tańszej energii elektrycznej).

MPK ogłosiło 3 grudnia przetarg na dostawę kolejnych zeroemisyjnych autobusów. Krakowski przewoźnik zamawia w sumie 42 takie pojazdy, z czego 10 to autobusy zasilane wodorem, a 32 to autobusy elektryczne. Tym samym, po ponad dwóch latach testów, do floty MPK na stałe dołączą autobusy wodorowe.

W maju tego roku w zajezdni w Płaszowie zaprezentowany został ten sam model, jednak w wersjii przegubowej.