Obrzędowość religijna Półwyspu Iberyjskiego w obiektywie. 18 marca w Małopolskim Ogrodzie Sztuki zostanie otwarta wystawa fotografii Koldo Chamorro.
Wystawa „Jezus Chrystu Iberyjski” to projekt monograficzny, w którym fotograf snuje wizualną refleksję na temat różnych aspektów liturgii i przejawów kultu religijnego na Półwyspie Iberyjskim, jak i obecności chrześcijańskiego krzyża w Hiszpanii.
Koldo Chamorro przez 40 lat zawodowej aktywności w swoich pracach poruszał tematy struktur społecznych, religii, świąt, korridy, ciała, seksu.
Realizację projektu „Jezus Chrystus Iberyjski” rozpoczął w 1974 roku. Narrację wystawy wyznaczają stacje drogi krzyżowej. Autor uznał cykl za skończony wraz z nadejściem katolickiego Wielkiego Jubileuszu Roku 2000.
Pielgrzymki, rytuały, ceremonie
– Koldo intensywnie pracował podczas pielgrzymek pokutnych, wielkotygodniowych procesji, obchodów Wszystkich Świętych, błogosławienia pól czy wystawiania dramatów religijnych na Boże Ciało. W miarę jak projekt postępował zaczął jednak włączać do niego inny rodzaj rytuałów, istniejących równolegle do tych oficjalnych, jak niektóre synkretyczne i heterodoksyjne ryty, wykorzystujące krzyż w swoich ceremoniach, np. jasnowidzenie, objawienia maryjne, składanie ofiar, świątkarstwo, religijny fetyszyzm itp. A na koniec postanowił wyrwać chrześcijański krzyż z jego naturalnego środowiska i poszukać go w najbardziej nieoczekiwanych miejscach – zgłębiając temat jego wykorzystywania jako symbolu kulturalnego, ikony i ornamentu – przyznaje kurator wystawy Clemente Bernad.
Koldo poszukiwał śladów elementów religijnych w zaskakujących miejscach i scenach z życia codziennego.
– Na dodatek stwarza przy tym pełną napięcia atmosferę, całkiem wytrącającą nas z równowagi – niepokojący obraz z budowy madryckiego wieżowca Torre Picasso, z którego wyrasta szereg krzyży odbijających się w szklanej fasadzie drugiego budynku albo porażające zdjęcie młodego chłopaka, który zabił się na motorze i właśnie pobrano od niego organy, zatytułowane przez Koldo Chrystus dawca, są tego dobrym przykładem – dodaje Bernard.
Wernisaż wystawy odbędzie się 18 marca o godz. 18.00 w Małopolskim Ogrodzie Sztuki. Organizatorami wystawy są Instytut Cervantesa w Krakowie, Fundacja Pauza i Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie/Scena MOS.
Wystawę można oglądać od wtorku do niedzieli w godz. 12.00–19.00. Wstęp wolny.