Od 30 marca w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK można oglądać wystawę „Jesteście moi” Jakuba Juliana Ziółkowskiego. To pierwsza tak obszerna prezentacja twórczości artysty.
Wielkoformatowe obrazy, rozbudowane instalacje, obiekty ceramiczne, rzeźby, rysunki oraz monotypie. Prawie 130 różnorodnych dzieł jednego z najważniejszych współczesnych polskich artystów znalazło się na ekspozycji „Jesteście moi” w MOCAK-u.
– Tytułowy obraz w piękny i metaforyczny sposób ukazuje artystę w ceremonialnym stroju, na którym umieszczone są różne symbole w formie kamyczków wykonanych z terakoty. Odnoszą się one zarówno do religii, mitologii, jak i kultur pierwotnych – wyjaśnia Delfina Jałowik, kuratorka wystawy.
Manifest życia
Jakub Julian Ziółkowski w swojej twórczości ukazuje proces życia oraz przemiany, jakie w nim zachodzą. Odnosi się też do relacji między człowiekiem a naturą.
– Wszystko to ukazane jest w pełnej świadomości kulturowej symboliki, z której wyrastamy. Nie jest to tylko symbolika świata zachodniego, ale także symbolika zaczerpnięta z kultur plemiennych m.in. z kultury Indian Ameryki Południowej czy Aborygenów. Ważniejszy od samego artefaktu jest dla artysty sam proces tworzenia – podkreśla Delfina Jałowik.
Specjalnie na wystawę Jakub Julian Ziółkowski stworzył totemiczną rzeźbę „Duch naszego ludu”, którą zwiedzający mogą podziwiać tuż przed wejściem do muzeum, a także monumentalny obraz „Sen o życiu”. Ośmiometrowe dzieło prezentowane jest w osobnej przestrzeni w towarzystwie muzyki przygotowanej przez artystę.
– Widzimy postacie, ludzkie bądź nieludzkie, organy (m.in. serce), a także zwierzęta przedstawione typowo dla kultur plemiennych – ptaki, żółwie, mrówki, węże. Wszystko zespolone jest ze sobą w jedną, skomplikowaną sieć, przez co nie sposób odnaleźć źródła połączeń. Te rozgałęzienia skłaniają widzów do wędrówki wzrokiem po obrazie, a stworzona przez autora muzyka wzmacnia doświadczenie obrazu – opisuje kuratorka wystawy.
Obrazy w obrazach
Na ekspozycji „Jesteście moi” znalazły się nie tylko wielkoformatowe obrazy, ale także obiekty ceramiczne nawiązujące do kultury plemiennej czy rysunki. Najnowsze prace artysty zestawione zostały z jego wczesnymi dziełami, dzięki czemu można zobaczyć, jak zmieniał się język malarski twórcy.
Istotnym elementem, obecnym w wielu pracach Jakuba Juliana Ziółkowskiego są kamienie, często występujące w formie trójwymiarowego, dodatkowego elementu. – Nie są to naturalne kamienie, lecz obiekty wykonane ze styropianu bądź terakoty, na których artysta maluje. Mamy więc do czynienia z obrazami w obrazach – tłumaczy Delfina Jałowik.
Symbole w twórczości Ziółkowskiego
Jakub Julian Ziółkowski ukształtował własny język malarski, za pomocą którego bada naturę człowieka. Zestawia współczesny sposób obrazowania z archetypami i symboliką kultur plemiennych. Dłonie, oczy, kamienie, ptaki, spirale czy różne formy przedstawienia kobiety i mężczyzny to symbole, które są obecne w jego twórczości. Za ich pomocą artysta opowiada o świecie.
– Fenomenalnym podsumowaniem twórczości Ziółkowskiego jest praca zatytułowana „Gniazdo”, obiekt w formie „stołu”, z którego wyrasta górzysty krajobraz. Całość przypomina wyspę otoczoną wodą. Umieszczona na pracy symbolika plemienna zestawiona jest z wszechobecną cielesnością, która odnosi się do życia i jego przemian. Instalacja łączy więc duchowość i fizyczność – mówi Delfina Jałowik, podkreślając, iż nierozerwalny związek ciała z umysłem to istotny motyw w twórczości artysty.
Ekspozycji towarzyszy obszerna polsko-angielska publikacja z tekstami Olgi Tokarczuk, Cecilii Alemani, Bartłomieja Dobroczyńskiego, Kajetana Młynarskiego, Jakuba Juliana Ziółkowskiego oraz Delfiny Jałowik. Książka została wydana wspólnie przez MOCAK i wydawnictwo Hatje Cantz.
„Jesteście moi” to jedna z pięciu nowych wystaw prezentowanych w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie. Oprócz prac Jakuba Juliana Ziółkowskiego można zobaczyć dzieła artystów II Grupy Krakowskiej, ceramikę, fotograficzną opowieść Lukáša Houdka o społeczności Hijra w Indiach oraz prace Krzysztofa Maniaka, który w swojej twórczości opiera się na motywie wędrówki.