Zostań w domu i załatw sprawę w urzędzie

fot. Krzysztof Kalinowski

Już blisko 40 procent usług realizowanych przez Urząd Miasta Krakowa można załatwiać w sposób zdalny, sprzed ekranu własnego komputera. W czasie pandemii, z systemu elektronicznej administracji korzystają tysiące krakowian.

Obecna sytuacja epidemiczna w regionie i kraju sprawiła, że obowiązkiem każdego jest ponowne minimalizowanie kontaktów zewnętrznych. Wśród tysięcy spraw, które każdego dnia załatwiają krakowianie, wiele z nich dotyczy usług oferowanych przez Urząd Miasta Krakowa. Jak się okazuje, dzięki kilkuletniej pracy nad ucyfrowieniem administracji, spora część nie wymaga wychodzenia z domu. W ramach kampanii promocyjnej, urzędnicy przypominają, że „e-urząd jest zawsze pod ręką”.

Jakie sprawy możemy załatwiać zdalnie?

Przede wszystkim te najbardziej prozaiczne, takie jak wnioskowanie o wydanie dowodu osobistego, zameldowanie na pobyt stały lub czasowy, zgłoszenie sprzedaży samochodu i rejestracja pojazdu. W gronie najczęściej załatwianych spraw są także te, związane z Wydziałem Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Korzystając z usług e-urzędu, możliwe są m.in. wymiana prawa jazdy, rejestracja i wyrejestrowanie, a także zawiadomienie o zakupie lub zbyciu pojazdu.

Z kolei zdalnie lub częściowo zdalnie załatwić możemy znaczny zakres usług Urzędu Stanu Cywilnego. I choć oczywiście, w ten sposób nie zawrzemy małżeństwa, to znacznie prostsze procedury, takie jak wydanie odpisów z rejestrów stanu cywilnego i urodzeń, można bez komplikacji przeprowadzić za pośrednictwem komputera czy smartfona. To efekty konsekwentnie realizowanego programu Elektronicznej Komunikacji i Obsługi, którego pełne oddanie do użytku zaplanowane jest do 2023 roku.

Jak uzyskać dostęp do zdalnych usług?

By skorzystać z wachlarza 159 usług zdalnych, realizowanych przez Urząd Miasta Krakowa, konieczne jest posiadanie tzw. Profilu Zaufanego. To swoisty elektroniczny podpis, który pozwala nam na bezpieczne potwierdzenie własnej tożsamości. Jego uzyskanie możliwe jest za pośrednictwem bankowych serwisów elektronicznych lub poprzez wizytę w jednym z punktów potwierdzających. Miejsca te zlokalizowane są m.in. w samych siedzibach Urzędu Miasta, ale także w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych czy w Urzędzie Skarbowym. Tak uzyskany Profil Zaufany pozwala na załatwienie różnych spraw, także poza jednostkami gminnymi.

Dokumenty do paczkomatu

Urząd Miasta Krakowa przypomina także, że załatwianie wielu spraw może ułatwić uruchomiona w lipcu usługa InPost Urząd 24. W jej ramach mieszkańcy mogą korzystać z trzech dedykowanych paczkomatów, które znajdują się przy siedzibach Wydziału Ewidencji Pojazdów i Kierowców przy alei Powstania Warszawskiego, na osiedlu Zgody i przy ulicy Wielickiej. Dzięki nim, po indywidualnych ustaleniach z urzędnikiem, możliwy jest odbiór części dokumentów, a nawet tablic rejestracyjnych w dogodnym dla siebie terminie i czasie – także poza oficjalnymi godzinami pracy urzędów. Korzyści związane z elastycznością procesu od kilku miesięcy uzupełnia bezpieczeństwo, związane z minimalizacją bezpośrednich kontaktów petenta i urzędnika.

Krakowianie pokochali e-urząd

Zakres spraw, które nie wymagają specjalnej wizyty w Urzędzie Miasta Krakowa stale rośnie. Podczas gdy jeszcze rok temu mogliśmy załatwić 63 procedury, aktualnie liczba ta wzrosła do 82. Do tego aż 77 innych usług realizowana jest hybrydowo - częściowo zdalnie, podczas zaledwie jednej wizyty w placówkach UMK. Osobiste stawienie się w urzędzie jest potrzebne, gdy np. trzeba zweryfikować tożsamość osoby odbierającej dokument lub inny produkt np. tablice rejestracyjne.

Wraz z rozwojem usług e-urzędu, powszechnieje ich wykorzystywanie. Elektroniczna administracja zyskała na popularności w szczególnie w czasie, gdy pandemia Covid-19 spowodowała zamknięcie oddziałów magistratu. W okresie od marca do lipca 2020 r. prawie 73 proc. spraw związanych z wydaniem dowodów osobistych i blisko 52 proc. spraw dotyczących zameldowania na pobyt stały lub czasowy zostało załatwionych drogą elektroniczną. Jak przekonują urzędnicy, ostatnie miesiące nie zostały zmarnowane – krakowski magistrat jest jeszcze lepiej przygotowany na sprawną obsługę krakowian.

News will be here