Od Wrocławskiej aż po Miodową. Utrudnienia potrwają latami [INFORMATOR]

Na razie prace koncentrują się przy Hali Targowej fot. Den Didenko/LoveKraków.pl

Utrudnienia, których od półtora roku doświadczają mieszkańcy Bronowic, teraz rozleją się na całe centrum miasta. Od września zamknięte lub zwężone będą prawie wszystkie wiadukty kolejowe między Wrocławską a Miodową. Kolejarze zapowiadają, że taki stan rzeczy potrwa nie krócej, niż dwa lata.

Chodzi o rozpoczętą w lipcu przebudowę linii kolejowej od Dworca Towarowego przez Kraków Główny i Kraków Płaszów aż za granicę miasta. Prace widać na razie głównie w rejonie Hali Targowej, ale już od września sytuacja się zmieni, i to diametralnie.

Od 2 września

Kierowcy odczują tę zmianę bardzo boleśnie, choć i pieszych czeka nadkładanie drogi. Już od najbliższej soboty przejazd pod wiaduktem na końcu ulicy Wrocławskiej będzie zwężony z czterech do trzech pasów. Przejazd przez ulicę Kamienną zostanie całkowicie zamknięty i pozostanie tam tylko przejście dla pieszych. Na Prądnickiej przepustowość pozostanie taka sama, ale ruch będzie kierowany pod jedno lub drugie przęsło wiaduktu. Całkowicie zamknięte zostaną dwa piesze przejścia: przy przystanku Kraków Łobzów i w ciągu ulicy Racławickiej.

Od 16 września

Później do tych utrudnień będą stopniowo dochodzić kolejne. Od soboty 16 września całkowicie zamknięty dla samochodów zostanie wiadukt na ulicy Łokietka, będzie tam dostępne tylko przejście dla pieszych.

Po przebudowie sytuacja w tym miejscu znacząco się poprawi, bo w miejscu wąskiego wiaduktu z ruchem wahadłowym powstanie zupełnie nowy, który pozwoli na ruch w obydwie strony, z dwumetrowym chodnikiem (więcej o efektach inwestycji piszemy TUTAJ). Na razie jednak kierowcy stracą drugi – po Kamiennej – sposób przedostania się na drugą stronę torów.

Od 30 września

Pod koniec września nastąpi trzecia fala utrudnień. Samochodem nie przejedziemy przez dwie kolejne ulice: Kopernika i Miodową (w obydwu przypadkach pozostanie ruch pieszych). Na Grzegórzeckiej wróci wówczas ruch tramwajowy, ale za to ruch samochodów na wysokości wiaduktu będzie ograniczony do jednego pasa w każdą stronę.

Efekt będzie więc taki, że od września mniejsze lub większe utrudnienia czekają nas na wszystkich wiaduktach od ulicy Wrocławskiej do Miodowej, z wyjątkiem ulicy Lubicz, gdzie prace będą prowadzone w przyszłym roku i tylko w ograniczonym zakresie. Do tego należy dodać ciągle trwające zamknięcia i zwężenia w Bronowicach, które zakończą się dopiero w drugiej połowie przyszłego roku.

Do kiedy?

Podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami przedstawiciele PKP PLK i wykonawcy nie byli w stanie odpowiedzieć na najbardziej istotne pytanie: do kiedy potrwają utrudnienia. Zastrzegali, że harmonogram prac jest na bieżąco uzgadniany i ustalany tak, by ograniczyć utrudnienia, ale żadna, nawet orientacyjna data nie padła. Cała inwestycja zakończy się dopiero w 2021 roku, ale nie oznacza to, że tak długo wiadukty pozostaną zamknięte. – Utrudnienia potrwają nie krócej niż dwa lata – ocenia Rafał Zahuta z PKP PLK.

Stopniowo prace będą się przesuwać również na południe, za Wisłę. W rejonie Zabłocia ograniczeń w ruchu można się spodziewać od listopada i grudnia tego roku.

Dobrą wiadomością dla pasażerów kolei jest natomiast to, że przez cały czas inwestycji – wbrew wcześniejszym zapowiedziom – ruch pociągów między Krakowem Głównym a Płaszowem zostanie utrzymany, choć tylko na jednym torze.

Podsumowując:

- ul. Wrocławska – wyłączenie jednego pasa z przeznaczeniem pod ruch pieszych – 2.09

- przejście przy przystanku Kraków Łobzów – całkowicie zamknięte – 2.09

- przejście w ul. Racławickiej – całkowicie zamknięte – 2.09

- ul. Łokietka – zamknięta dla samochodów, pozostaje przejście – od 16.09

- ul. Prądnicka – skierowanie ruchu pod jedno przęsło na czas prac rozbiórkowych, zwężenia podczas prac budowlanych – 2.09

- ul. Kamienna – zamknięta dla samochodów, pozostaje przejście – od 2.09

- ul. Lubicz – bez zmian w organizacji ruchu

- ul. Kopernika – zamknięta dla samochodów, pozostaje przejście i przejazd karetek – od 30.09

- ul. Grzegórzecka – powrót ruchu tramwajowego, zwężenia do jednego pasa w każdą stronę – 30.09

- ul. Miodowa – zamknięta dla samochodów, pozostaje przejście – od 30.09

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto Grzegórzki Krowodrza