Czechy, Estonia, Francja, Holandia, Polska, Wielka Brytania, Włochy – 14 firm z tych państw złożyło wnioski o dopuszczenie do udziału w dalszych pracach nad nowym systemem taryfowym opartym o technologię MTT/PaYG.
– System taryfowy oparty o technologię MTT/PaYG, będzie pozwalał pasażerom opłacać bilety komunikacji miejskiej z wykorzystaniem bezstykowych kart płatniczych oraz telefonów czy zegarków z NFC. Takie rozwiązanie taryfowe można spotkać np. w Londynie, a w uproszczonej wersji w Polsce m.in. we Wrocławiu, Lublinie, Tychach – informuje Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego.
Podkreśla, że „system, który chcemy wprowadzić do krakowskich autobusów i tramwajów będzie obliczał za pasażera najkorzystniejszą dla niego taryfę przejazdową”. – Oznacza to, że pasażer, który korzysta sporadycznie z transportu zbiorowego niekoniecznie musi kupować z każdym przejazdem bilet do kasowania, ponieważ system pod koniec dnia może obliczyć za niego korzystniejszą ofertę np. zamiast kilku biletów jednorazowych jeden bilet dzienny – wyjaśnia.
Będzie to działało również dla pasażerów, którzy częściej podróżują komunikacją miejską kilka razy w tygodniu. Wtedy system zsumuje te wszystkie dni w wybranym przedziale czasowym i automatycznie naliczy miesięczny bilet o czym poinformuje pasażera, że od tej chwili do końca miesiąca jego przejazdy nie będą generowały kosztów.
– System będzie oparty na podstawie przybliżania swojego nośnika, na którym użytkownik ma zapisaną kartę płatniczą do specjalnego urządzenia podczas wejścia jak i wyjścia z komunikacji miejskiej – twierdzi Kowal.
Zlecenie z ZTP chce otrzymać aż 14 podmiotów z siedmiu krajów europejskich.
- Ridango AS (Estonia)
- Flowbird SAS (Francja)
- Mennica Polska SA (Polska)
- Pixel Sp. z o.o. (Polska)
- Cubic Transportation Systems Limited (Wielka Brytania)
- Konsorcjum Asseco Data Systems SA (Polska) i Mikroelektronika, spol. s r.o. (Czechy)
- Konsorcjum Vayapay Besloten Vennootschap met beperkte aansprakelijkheid B.V. i Ximedes Besloten Vennootschap met beperkte aansprakelijkheid B.V. (Holandia)
- Trapeze Poland Sp. z o.o. (Polska)
- Konsorcjum Atos Polska SA i R&G Plus Sp. z o.o. (Polska)
- ASEC SA (Polska)
- Konsorcjum Hitachi Europe Limited (Wielka Brytania), reprezentowany przez oddział w Polsce i Hitachi Rail STS S.p. (Włochy)
- GMV Innovating Solutions Sp. z o.o. (Polska)
- Mera – Serwis SGL Sp. z o.o. SKA (Polska)
- Konsorcjum Thales Polska sp. z o.o. (Polska) i Revenue Collection Systems France SAS (Francja)
Teraz zadaniem miejskiej jednostki jest ocenienie formalne zgłoszeń i przystąpienie do rozpoczęcia dialogu, który pokaże ostateczny kształt przyszłego systemu.