50 nowych autobusów elektrycznych już jeździ po ulicach miasta

fot. mpk

W poniedziałek na ulice Krakowa wyjechał ostatni z zamówionych przez MPK, 50. nowy autobus elektryczny, który został skierowany na linię nr 144 (Rżąka – Azory). To oznacza, że kontrakt na dostawę tych bezemisyjnych pojazdów przez firmę Solaris zakończył się w przewidzianym przez umowę terminie.

Z nowych autobusów mogą korzystać pasażerowie czterech linii – 144, 173, 179 (obsługują każdy kurs) oraz 503 (obsługują część kursów). Trasa każdej z tych linii przebiega przez Aleje Trzech Wieszczów, a więc w tym rejonie miasta, gdzie zdarzają się największe przekroczenia dopuszczalnych norm zanieczyszczenia powietrza.

Po zakończeniu dostaw udział pojazdów zeroemisyjnych we flocie krakowskiego przewoźnika zwiększył się do ok. 14 proc. (to więcej niż zakłada ustawa o elektromobilności - od 2022 roku udział pojazdów zeroemisyjnych w taborze MPK SA powinien wynosić co najmniej 10 proc.).

Nowe elektryki firmy Solaris

Dostawca nowych autobusów, czyli firma Solaris, została wyłoniona w postępowaniu przetargowym, który zakończył się w maju 2020 roku. W tym samym miesiącu została podpisana umowa z producentem. Nowe, bezemisyjne pojazdy zastąpiły wycofywane z eksploatacji autobusy przegubowe z silnikami spalinowymi z najniższymi normami emisji spalin w Krakowie, czyli Euro 5.

Nowe elektryki są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, nowoczesne systemy dynamicznej informacji pasażerskiej, głosowe zapowiedzi przystanków, monitoring, automat biletowy oraz porty USB do ładowania smartfonów. Każdy z nich może przewozić maksymalnie 141 osób, w tym 43 na miejscach siedzących.

Pierwszy nowy autobus elektryczny z tego projektu został dostarczony do Krakowa 26 stycznia 2021 roku.