Nie Skanska, a konsorcjum Strabag ma wybudować obwodnicę Zatora. Inwestycja ma być realizowana w latach 2025-2027.
– Wykonawcy zwrócili uwagę na błędy w ocenie ofert ich konkurentów, które ich zdaniem zostały ocenione zbyt wysoko. Sprawdzając oferty po raz drugi przychyliliśmy się do części podnoszonych przez nich zarzutów – tłumaczy Kacper Michna z GDDKiA.
Co ważne, wykonawca został wybrany nie poprzez stosowany zwykle w takich sytuacjach przetarg nieograniczony, ale poprzez dialog konkurencyjny. W pierwszym etapie procedury zgłosiło się sześć firm. Spośród nich GDDKiA wybrała trzy, z którymi prowadziła zasadniczy dialog.
Kiedy powstanie obwodnica Zatora?
Nowa droga będzie miała 2,1 km długości i ominie centrum miasta po jego zachodniej stronie. Będzie przebiegać od ronda na skrzyżowaniu DK44 i DW781 (ul. 1-go Maja) do stacji paliw przy DK28 (ul. Wadowicka). Odcinek będzie drogą jednojezdniową klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji zostaną rozbudowane fragmenty ul. Wadowickiej (DK28), ul. Gen. Sikorskiego (DW781), ul. Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i ul. Hallera (drogi gminne). Dodatkowo powstaną też nowe drogi gminne, służące do obsługi komunikacyjnej przyległego terenu.
Zostanie również przebudowana infrastruktura techniczna (wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna), kolidująca z inwestycją. Mieszkańcy będą mogli korzystać z dwóch przejść podziemnych pod nową drogą, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy. Przewidziano jedno przejście i trzy przepusty dla zwierząt. Powstaną dwa stawy kompensacyjne (sztuczne mokradła dla zwierząt) i ekrany akustyczne.
Przewidywany czas budowy to lata 2025-2027.