Co zmieni się w sąsiedztwie węzła przesiadkowego w Bronowicach?

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Projektowany węzeł przesiadkowy u zbiegu ulic Bronowickiej i Armii Krajowej przechodzi właśnie audyt rowerowy. Na opublikowanej mapie można zobaczyć, jakie zmiany przyniesie w układzie drogowym.

Umowa z wykonawcą węzła, czyli Budimexem, została podpisana na początku roku. Na realizację całości firma ma niecałe dwa i pół roku, przy czym pierwszym etapem jest przygotowanie projektu i uzyskanie potrzebnych pozwoleń.

O tym, że prace się toczą, świadczą materiały opublikowane kilka dni temu w ramach audytu rowerowego. Takie konsultacje to jeden z wymogów, które projektant musi dopełnić na etapie przygotowania dokumentacji. Dokładną mapę proponowanych rozwiązań wraz z opisem można znaleźć TUTAJ.

Balicka

Plan pokazuje, jak daleko poza sam obręb budynku dworca będą sięgać prowadzone prace. Jedną z tych zmian będzie przesunięcie przystanku tramwajowego „Bronowice SKA” dla tramwajów jadących w stronę centrum. Znajdzie się on za łącznicą węzła, a więc na wysokości obecnego przystanku w stronę Bronowic Małych. Perony będą mieć długość minimum 45 m.

W sąsiedztwie przystanku zmieni się układ pasów. Łącznica zostanie trochę poszerzona, tak by wlot w ulicę Balicką miał trzy pasy ruchu: jeden w lewo, jeden w prawo i w prawo dla autobusów. W druga stronę dostępne będą dwa pasy. Przejście zostanie rozdzielone wyspą. Tuż za zjazdem z Balickiej w łącznicę znajdzie się przystanek autobusowy.

Na samej ulicy Balickiej też pojedziemy nieco inaczej: kierowcy jadący w stronę Bronowic Małych będą mieć do dyspozycji jeden pas do jazdy na wprost, dzięki czemu możliwe będzie utworzenie wyspy dla pieszych.

Bronowicka

Po przeciwnej stronie, a więc przy połączeniu łącznic węzła z ulicą Bronowicką, też sporo się zmieni. Istniejące przejście przez ul. Bronowicką, w pobliżu bloku przy Bronowickiej 85, również będzie rozdzielone wyspą, z jednym pasem ruchu na wprost w stronę Bronowic Małych. Drugi będzie służył do skrętu w prawo, w stronę ul. Armii Krajowej lub nowego dworca.

Kierowcy jadący w stronę centrum też będą tu mieć jeden pas do jazdy na wprost, w miejscu obecnego lewego. Prawy będzie natomiast służył kierowcom skręcającym w prawo w łącznicę oraz tym, którzy z łącznicy wjeżdżają na ul. Bronowicką w stronę centrum miasta.

Dzięki zmianie kształtu wyspy u wylotu łącznicy od strony ul. Armii Krajowej, również tam da się rozdzielić przejście dla pieszych na dwa osobne. Zniknie natomiast zielona wyspa, która dziś rozdziela przejście po północnej stronie jezdni – będzie teraz znacznie węższa, już bez zieleni.

Armii Krajowej

Wzdłuż ul. Armii Krajowej, wewnątrz węzła, wybudowany zostanie odcinek drogi dla rowerów i chodnika, które połączą się z infrastrukturą przy przystanku kolejowym. W sąsiedztwie przystanku autobusowego w stronę ronda Ofiar Katynia oprócz schodów na górny poziom będzie dostępna również winda. Sam przystanek będzie też znacznie dłuższy.

Po przeciwnej stronie ul. Armii Krajowej windy przy schodach nie będzie, pojawi się natomiast nowy ciąg pieszy z pochylniami.

Wjazd i wyjazd z łącznicy na ul. Armii Krajowej będzie znacznie przesunięty w stronę przystanku kolejowego, co ma związek z tym, że cały obszar wewnątrz łącznicy będzie wypełniony nowym obiektem. Od budynków mieszkalnych łącznicę będą oddzielać ekrany akustyczne.

Terminal

Terminal ma być dwupoziomowy. Na dolnym poziomie znajdzie się dwanaście przystanków autobusowych, przy sześciu wyspach. Na górny poziom, gdzie powstanie parking Park&Ride, wejdziemy za pomocą trzech klatek schodowych i wind, a samochodem wjedziemy po rampie wjazdowej. W sąsiedztwie wejścia od strony ul. Armii Krajowej zaplanowany jest parking rowerowy na 20 stanowisk.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Bronowice
comments powered by Disqus