Dwa nowe tory z centrum do Batowic? To plan na nową dużą zmianę

fot. Julia Ślósarczyk

Pomiędzy Krakowem Głównym i Krakowem Płaszowem pociągi kursują już po czterech torach. Teraz kolejarze przymierzają się do podobnej zmiany po północnej stronie miasta.

Zapowiedzi rozbudowy linii teoretycznie nie są niczym nowym – o rezerwie pod dodatkowe tory była mowa choćby przy okazji budowy nowych obiektów nad linią kolejową. Teraz jednak temat staje się coraz bardziej aktualny, w kontekście m.in. zakończenia prac na linii średnicowej, planów budowy nowego przystanku na os. Piastów, skierowania pociągów aglomeracyjnych na nowohucką obwodnicę czy coraz większego tłoku na torach po północnej stronie Krakowa Głównego.

O potrzebie budowy dodatkowej pary torów od Krakowa Głównego do Batowic mówił podczas poniedziałkowej konferencji poświęconej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Włodzimierz Zembol z PKP Polskich Linii Kolejowych.

Celem takiej inwestycji miałoby być – podobnie jak w przypadku linii średnicowej – odseparowanie ruchu aglomeracyjnego od ruchu pociągów dalekobieżnych. Pozwoliłoby to również na zwiększenie przepustowości istniejącej linii nr 8 (Kraków-Warszawa) dla pociągów aglomeracyjnych i diametralne zwiększenie potoków pasażerskich pomiędzy Nową Hutą i centrum Krakowa, a także na linii do lotniska.

– To bardzo ważny projekt. Jeśli znajdzie się kiedyś finansowanie, to należy o tym myśleć, rozwijając kolej w Krakowie. Tory są potrzebne na odcinku 6 kilometrów. Co ważne, projekt w praktycznie 95 procentach mieści się w terenie kolejowym. Gdzieniegdzie trzeba wybudować mur oporowy, ale jesteśmy w stanie wybudować dodatkowe tory do Batowic praktycznie bez wywłaszczeń – zapowiadał Włodzimierz Zembol.

Szacunkowy koszt takiej inwestycji wynosi ok. 250 mln zł.

Przystanek w tym roku

Na realizację tych planów trzeba jeszcze poczekać, inwestycja jest dopiero na etapie wstępnych analiz. Jeśli chodzi o bliższą przyszłość, przystanku kolejowego na os. Piastów pasażerowie mają się doczekać jeszcze w tym roku. W minionym tygodniu wydane zostało pozwolenie na budowę, które otwiera drogę do realizacji prac.

Zgodnie z zapowiedziami, choć prace mają się zakończyć do końca roku, już w ramach grudniowej zmiany rozkładów jazdy pasażerowie mają skorzystać z nowej infrastruktury. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj:

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Prądnik Czerwony Prądnik Biały Krowodrza Mistrzejowice
News will be here