Dwa trudne tygodnie na zakopiance. Zostanie tylko jedna jezdnia

fot. GDDKiA

W poniedziałek w Gaju rozpoczyna się bardzo uciążliwy dla kierowców etap prac przy budowie nowego węzła na zakopiance. Wykonawca musi zamknąć jezdnię, by zamontować nad nią przęsło wiaduktu.

– Elementy ustroju nośnego są już gotowe. Stalowa konstrukcja będzie nakładana na podpory, które zostały już wybudowane – tłumaczy Kacper Michna z małopolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Elementy montowane nad zakopianką będą kontynuacją widocznej już na zdjęciach konstrukcji powstałej po zewnętrznej stronie drogi.

Ten etap będzie wymagał dużych utrudnień – trzeba zamknąć całą jedną jezdnię zakopianki, a ruch w obydwu kierunkach zmieścić na drugiej. W przyszłym tygodniu prace będą prowadzone nad jezdnią w stronę Krakowa, a w kolejnym podobnych utrudnień należy się spodziewać na jezdni w stronę Myślenic.

Zmiany zostaną wprowadzone o 5 rano w poniedziałek 6 listopada. – Od poniedziałku rano do czwartku wieczorem zamkniemy ok. 400-metrowy odcinek jezdni zakopianki prowadzący w kierunku Krakowa. Samochody jadące w kierunku Krakowa zostaną skierowane na jezdnię zachodnią i będą poruszały się jednym pasem. Pojazdy jadące w kierunku Myślenic również będą miały do dyspozycji tylko jeden, prawy pas. Lewym pasem będzie prowadzony ruch w kierunku Krakowa – zapowiada przedstawiciel GDDKiA.

Przęsło nad jezdnią w stronę Myślenic ma być montowane dokładnie tydzień później, od 13 do 16 listopada. Można się wówczas spodziewać analogicznych zmian w ruchu.

Bliżej końca

To już będą ostatnie tak duże utrudnienia przy tej inwestycji. Później będą się jeszcze pojawiać mniejsze, krótkotrwałe zmiany w organizacji ruchu, ale nie będą powodowały uciążliwości w tej skali – zapewnia Kacper Michna.

Po ułożeniu stalowej konstrukcji musi ona zostać zespawana z pozostałą częścią, po czym będą na niej układane prefabrykowane elementy, a na nich powstanie docelowa jezdnia. Widoczna na zdjęciach podpora pomiędzy jezdniami ma jedynie charakter tymczasowy i zostanie rozebrana, kiedy nie będzie już potrzebna.

120-metrowy wiadukt

120-metrowy wiadukt nad zakopianką będzie służył nie tylko kierowcom. Powstanie tam też ciąg pieszy, pozwalający przemieszczać się pomiędzy ulicami Zadziele i Widokową. Dodatkowo powstaną pasy włączania na zakopiankę, chodniki o długości 750 m oraz nowa kanalizacja deszczowa.

Cała inwestycja zakończy się późną wiosną przyszłego roku. Pierwotnie miało się to stać jeszcze pod koniec tego roku, ale prace opóźniły się o kilka miesięcy. GDDKiA tłumaczy to m.in. problemami przy przebudowie sieci gazowej.

Między Krakowem a Myślenicami GDDKiA planuje realizację łącznie siedmiu dużych inwestycji, które aktualnie są na różnym etapie prac. Więcej na ten temat pisaliśmy niedawno tutaj: