W poniedziałek prezydent wydał decyzję środowiskową dla przebudowy ul. Starowiślnej. Miasto liczy na to, że inwestycję uda się zrealizować z wykorzystaniem unijnych środków.
Przebudowa ma objąć odcinek od skrzyżowania z ul. Dietla do Mostu Powstańców Śląskich, razem z mostem. To łącznie ok. 969 m. Oprócz samego głównego ciągu, mają zostać przebudowane skrzyżowania z ulicami Berka Joselewicza, Miodową, Dajwór, Rzeszowską, Przemyską, św. Wawrzyńca i Podgórską.
Przebudowana ma zostać także ul. Dajwór na odcinku sąsiadującym z ul. Starowiślną, do przełączki przy skwerze Berecciego – to ok. 119 m jezdni z chodnikami oraz torowiska. W zakres inwestycji wchodzi także m.in. modernizacja węzła rozjazdowego na skrzyżowaniu ul. Starowiślnej i św. Wawrzyńca, przebudowa skrzyżowania ul. Podgórskiej ze św. Wawrzyńca i Halicką, remont mostu Powstańców Śląskich i przebudowa podziemnych instalacji.
W jednym kierunku
Decyzja środowiskowa potwierdza zapowiadaną wcześniej zmianę, zgodnie z którą ruch samochodów będzie możliwy tylko w jednym kierunku, od ul. Dietla do ul. Podgórskiej. Samochody nie pojadą po torowisku, będą mieć wydzielony własny pas (tak jak to ma miejsce na ul. Basztowej czy Dunajewskiego). Podobne do I obwodnicy będzie również to, że rowerzyści zyskają osobny pas.
Zmian w ruchu będzie więcej. Według zapisów wydanej decyzji, zaślepione mają zostać połączenia ul. Starowiślnej z ul. Miodową (chodzi o fragment od strony torów kolejowych) i św. Wawrzyńca (również po tej samej stronie, od ul. Podgórskiej i Halickiej). Na skrzyżowaniu ulic św. Wawrzyńca, Podgórskiej i Halickiej ma powstać rondo, przy czym nie będzie można na nie wjechać od strony ul. Halickiej. Na moście przewidziano gruntowny remont, włącznie z m.in. wymianą oświetlenia, odwodnienia i dylatacji.
Torowiskiem tramwajowym będą mogły się poruszać wyłącznie pojazdy komunikacji miejskiej. Sieć trakcyjna będzie zamontowana na słupach, a torowisko będzie wykonane z prefabrykowanych płyt monolitycznych. Odpowiednie maty mają zmniejszyć uciążliwy hałas i wibracje.
Wszystkie podporządkowane wloty ulic mają zostać wykonane jako wyniesione. Przystanki „Miodowa” i „Wawrzyńca” będą miały perony wiedeńskie, a długość peronu będzie wynosiła co najmniej 45 m. Pojawią się nowe wiaty przystankowe.
Ważny krok
Decyzja środowiskowa to jeden z kluczowych kroków umożliwiających realizację inwestycji. Zgodnie z planem Zarządu Dróg Miasta Krakowa, do końca roku projektanci mają przekazać całą dokumentację i doprowadzić do wszczęcia postępowania o wydanie stosownego zezwolenia. W pierwszych miesiącach przyszłego roku miejska jednostka chce mieć już zielone światło dla rozpoczęcia inwestycji. Według planu, w II kwartale 2025 roku ZDMK ogłosiłby przetarg na wykonawcę zadania, a z przebudowanego odcinka będzie można skorzystać pod koniec 2027 roku.
W prognozie finansowej na lata 2026-2027 miasto ma zarezerwowane 47,3 mln zł na przebudowę ul. Starowiślnej. Taka kwota nie wystarczy na realizację całego zadania, ale miasto liczy na to, że przeprowadzi prace z wykorzystaniem unijnych środków. W poniedziałek ZDMK wybrał firmę, której zadaniem będzie przygotowanie dokumentów potrzebnych do aplikowania o unijne środki z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027. Firma BBF z Poznania dostanie za to niecałe 42 tys. zł.