Kraków Główny znów na podium. Znacznie więcej pasażerów na linii do lotniska

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

W 2023 roku Kraków Główny ponownie znalazł się wśród trzech najpopularniejszych stacji kolejowych w Polsce. Jak wypadły pozostałe krakowskie stacje i przystanki?

Urząd Transportu Kolejowego opublikował dane pokazujące, ilu pasażerów korzystało w minionym roku z poszczególnych stacji i przystanków kolejowych. W skali całego kraju liczba pasażerów osiągnęła rekordowy poziom 374,4 mln osób. W porównaniu do poprzedniego roku oznacza to wzrost o około 9,2 proc. Największy sukces w tym zestawieniu odniosła Zielona Góra, gdzie odnotowano wzrost wymiany pasażerskiej o około 30 proc., zaś w Krakowie było to nieco ponad 20 proc.

Kraków Główny znów w czołówce

Stacja Kraków Główny zamyka podium dobowej wymiany pasażerskiej z wynikiem 64,15 tys. osób, tym samym notując wzrost o 10 tys. osób w stosunku do roku 2022. Większą liczbę podróżnych obsługiwały w ciągu doby tylko Wrocław Główny (80,54 tys.) i Poznań Główny (68,27 tys.). Pasażerowie korzystający ze stacji Kraków Główny stanowili 47,2 proc. udziału w wymianie pasażerskiej dla całej Małopolski.

– Dla wielu stacji wymiana pasażerska w 2023 r. była najwyższa w historii pomiarów wymiany, co wskazuje na odbudowę potencjału do wartości z początku XXI wieku – komentuje w komunikacie Urząd Transportu Kolejowego.

Postęp na lotnisku, Nowa Huta na końcu

Powyżej 1000 osób obsłużono także na kilku innych przystankach w Krakowie. Największy wzrost można było zaobserwować na przystanku Kraków Lotnisko, gdzie w 2023 roku obsługiwano w ciągu doby pomiędzy 5 a 6 tys. pasażerów, a wynik z roku 2022 to 3 tys. Na stacji Kraków Płaszów było to średnio 1700 pasażerów na dobę, na stacji Kraków Łobzów 1500, w Bronowicach 1400, zaś przystanek na Zabłociu zamyka to zestawienie z wynikiem 1100.

Następnie liczby znacząco się zmniejszają. W przedziale 500-699 znalazł się tylko przystanek Kraków Złocień. Z kolei od 300 do 499 podróżnych korzystało z następujących stacji i przystanków: Kraków Bieżanów, Kraków Bonarka, Kraków Grzegórzki, Kraków Łagiewniki, Kraków Opatkowice, Kraków Podgórze, Kraków Sidzina.

W przedziale 200-299 pasażerów dziennie zmieściły się przystanki: Kraków Batowice, Kraków Bieżanów Drożdżownia, Kraków Prokocim, Kraków Sanktuarium, Kraków Swoszowice i Kraków Zakliki.

Kolejna kategoria to zestawienie przystanków dobowo obsługujących od 150 do 190 podróżnych: Kraków Młynówka, Kraków Mydlniki Wapiennik, Kraków Olszanica. Pozostałe krakowskie przystanki kolejowe, czyli Kraków Nowa Huta i Kraków Lubocza dziennie obsługują mniej niż 150 pasażerów.

Koniec inwestycji w centrum

Ubiegły rok przyniósł wiele zmian w kwestii rozwoju i promocji transportu kolejowego w Krakowie. W czerwcu otwarto nowe tory pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów, co oznaczało zwiększenie ich liczby z dwóch do czterech. Był to jeden z ostatnich etapów trwającej od 2017 roku przebudowy linii średnicowej. Efektem przeprowadzonych prac jest zwiększenie przepustowości oraz oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego. Od września pasażerowie mogą natomiast korzystać z przystanku Kraków Grzegórzki.

Ułatwieniem dla pasażerów było też wprowadzenie od 1 sierpnia biletu metropolitalnego, który obejmuje możliwość podróżowania miejskimi tramwajami oraz autobusami, a także pociągami aglomeracyjnymi i autobusami linii dowozowych.

Autor: Kacper Śmiertka