Ministerstwo Infrastruktury opublikowało niedawno odpowiedzi na pytania zadane przy okazji exposé Donalda Tuska. Jedno z nich dotyczyło m.in. linii kolejowej Podłęże-Piekiełko.
12 grudnia po exposé do zabrania głosu zgłosiło się ponad 250 posłów, a ich wypowiedzi trwały wiele godzin. Po awanturze z udziałem posła Grzegorza Brauna Donald Tusk ogłosił, że odpowiedzi na pytania zostaną udzielone pisemnie.
Trwało to znacznie dłużej niż pierwotnie zapowiadano, ale niedawno na stronach poszczególnych ministerstw pojawiły się odpowiedzi. W przypadku spraw dotyczących infrastruktury, wątki związane z Krakowem i Małopolską nie były podnoszone, ale z jednym wyjątkiem. Posłanka PSL z Nowego Sącza Urszula Nowogórska podkreślała potrzebę inwestycji w regionie, w tym kontynuacji projektu popularnie zwanego linią Podłęże-Piekiełko.
– Potrzebujemy Sądeczanki, kontynuacji linii Podłęże-Piekiełko, sprawnej komunikacji na Podhalu. To są dla nas najważniejsze cele, żeby Polakom u nas, w Małopolsce, żyło się bezpiecznie, sprawnie i żeby mieli równe szanse na rozwój i wzmocnienie potencjałów lokalnych – mówiła.
Pieniądze są zarezerwowane
Z odpowiedzi można wyczytać plan kontynuowania działań rozpoczętych w poprzedniej kadencji. Ministerstwo informuje, że w zaktualizowanym Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032) jest zapisana zarówno budowa nowej linii Podłęże-Szczyrzyc-Tymbark/Mszana Dolna, jak i modernizacja istniejącej linii kolejowej Chabówka-Nowy Sącz. Dotyczy to prac przygotowawczych, jak również budowlanych.
– Nowy szklak kolejowy Podłęże-Piekiełko ma zapewnione pełne finansowanie – deklaruje ministerstwo.
W skład przygotowywanego połączenia kolejowego wchodzi oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka-Nowy Sącz, budowa 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.
Prace już trwają
PKP PLK podzieliły modernizowaną linię na kilka odcinków i na części z nich prace już trwają. W maju ubiegłego roku podpisano umowy na roboty na odcinkach Klęczany-Nowy Sącz oraz Chabówka-Rabka Zaryte. Umowa podpisana w październiku dotyczy natomiast opracowania projektu dotyczącego sterowania ruchem kolejowym oraz prac budowlanych na odcinku Rabka Zaryte-Mszana Dolna.
Od niedawna PLK publikują regularnie zdjęcia prowadzonych robót. Na razie do ostatecznego efektu jeszcze daleko, ale stopniowo powstają kolejne elementy docelowych obiektów. W Klęczanach budowany jest m.in. nowy wiadukt, most drogowy i droga prowadząca do kamieniołomu, w rejonie stacji Rabka Zaryte powstaje kilka obiektów mostowych i nowy peron. Prace toczą się też na terenie Nowego Sącza, a między Rabką i Mszaną Dolną wykonawca zajmuje się przede wszystkim rozbiórką starej infrastruktury. W galerii powyżej prezentujemy zdjęcia postępów prac w Klęczanach.