Nie tylko Wielopole i Dietla. Gdzie jeszcze rowery wjadą na jezdnię zamiast samochodów? [LISTA]

Ulica Wielopole w trakcie wprowadzania zmian w ruchu fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Na ulicy Wielopole trwa wprowadzanie zapowiadanych zmian z myślą o pieszych i rowerzystach. Lista miejsc, gdzie urzędnicy zamierzają zmienić organizację ruchu, jest jednak o wiele dłuższa.

Przypomnijmy: chodzi o przygotowane przez Zarząd Transportu Publicznego i Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu zmiany, które urzędnicy uzasadniają m.in. panującą epidemią (informowaliśmy o tym TUTAJ). Założenie jest takie, by ułatwić pieszym poruszanie się po mieście z zachowaniem dystansu od innych oraz by usprawnić ruch rowerowy, jako niewymagający kontaktu z innymi użytkownikami. Rozwiązania promujące ruch rowerowy w czasie epidemii pojawiły się też już w europejskich miastach – na oddanie rowerzystom pasów używanych wcześniej przez kierowców zdecydował się m.in. Berlin. Duże zmiany zapowiedział też Poznań.

Pierwszym miejscem w Krakowie, gdzie zmiany wejdą w życie, jest ul. Wielopole. Na fragmencie ulicy wymieniono nawierzchnię, pojawiły się nowe znaki – na razie jeszcze zasłonięte taśmą. Parkowanie skośne zostanie zastąpione równoległym, dzięki czemu będzie możliwość wyznaczenia kontrapasa dla rowerzystów.

Dziś wiadomo już znacznie więcej o planach co do pozostałych lokalizacji:

– Na moście Grunwaldzkim zewnętrzne pasy na obydwu jezdniach zostaną przeznaczone dla rowerzystów. Nieco dalej, na ul. Dietla, podział będzie inny: po wewnętrznym pasie będą się poruszać samochody, obok wyznaczony zostanie pas dla rowerzystów, a po prawej stronie będą miejsca postojowe. Taki podział będzie utrzymany prawie na całej długości ul. Dietla i początkowym odcinku Grzegórzeckiej, ale z wyjątkiem rejonu objętego zmianami spowodowanymi remontem ul. Krakowskiej.

– Na ul. Grzegórzeckiej, od skrzyżowania z ul. Metalowców, wyznaczona zostanie dwukierunkowa droga rowerowa po południowej stronie, a więc na jezdni w stronę ronda Grzegórzeckiego. Ruch samochodowy w tym kierunku zostanie przeniesiony na torowisko tramwajowe. Po północnej stronie w newralgicznych miejscach poszerzone zostaną ciągi piesze.

– Dwukierunkowa droga rowerowa pojawi się też na ul. św. Gertrudy, po stronie Plant. Ruch samochodów w stronę Wawelu będzie się odbywał po torowisku.

– Na fragmencie ul. św. Gertrudy od skrzyżowania z ul. Dominikańską oraz całej ul. Westerplatte zostanie wprowadzony ruch jednokierunkowy dla samochodów. Będzie można pojechać tylko w stronę dworca. Natomiast na przeciwległym pasie wykorzystywanym obecnie przez samochody będzie się odbywał dwukierunkowy ruch rowerowy.

– Na ul. Podzamcze, pomiędzy ulicami Straszewskiego i św. Gertrudy, zostanie wprowadzona strefa zamieszkania. Taka regulacja oznacza m.in. ograniczenie prędkości do 20 km/h, pierwszeństwo pieszych na całej szerokości jezdni, możliwość parkowania tylko w wyznaczonych miejscach i konieczność ustąpienia pierwszeństwa przy wyjeździe ze strefy.

– Zmiany pojawią się również poza ścisłym centrum. Na moście Nowohuckim jeden pas ruchu w stronę Podgórza zostanie przeznaczony dla rowerzystów. Dzięki temu możliwe będzie połączenie istniejącej już infrastruktury rowerowej po obydwu stronach mostu.

– Na ul. Księcia Józefa ruch rowerzystów zostanie skierowany na buspas.

– Na ul. Brodowicza, Olszyny i Pilotów, pomiędzy ul. Kielecką a rondem Młyńskim, pojawią się pasy rowerowe w obydwu kierunkach.

- Pasy rowerowe w obydwu kierunkach będą też wyznaczone na ul. Ofiar Dąbia, od al. Pokoju do Nowohuckiej.

– Na ul. Mogilskiej, na jezdni w stronę Nowej Huty prawy pas zostanie przeznaczony na miejsca parkingowe, co pozwoli wygospodarować więcej miejsca dla pieszych na chodnikach. Z kolei na jezdni w stronę centrum – zewnętrzy pas ruchu będzie pełnił funkcję drogi dla rowerów. Taka organizacja ruchu będzie obowiązywać tam, gdzie chodniki są najwęższe: od ul. Kieleckiej do zawrotki w rejonie wiaduktów kolejowych.

Na razie nie zostały podane daty wprowadzania w życie poszczególnych zmian. Część z nich wymaga jeszcze zatwierdzenia projektów organizacji ruchu.

comments powered by Disqus