Nowy węzeł na zakopiance. Projektant poszukiwany

fot. GDDKiA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpisała przetarg na przygotowanie dokumentacji węzła na zakopiance w Jaworniku.

To jedno z bardzo niebezpiecznych miejsc na zakopiance, a dla mieszkańców, którzy codziennie wjeżdżają na nią z drogi wojewódzkiej, ogromna uciążliwość. Do rozwiązania problemu pozostało jeszcze ok. pięciu lat, ale GDDKiA wykonała w tej sprawie kolejny krok.

Przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej został ogłoszony we wtorek, a zainteresowane firmy mogą się zgłaszać do 7 grudnia. Zwycięzca będzie musiał nie tylko przygotować projekt, ale też uzyskać wszystkie pozwolenia, a później – odpowiadać podczas kolejnego przetargu na pytania potencjalnych wykonawców i sprawować nadzór autorski nad realizacją.

Samorządy dołożą

Dyrekcja zakłada, że dokumentacja powstanie do 2023 roku, a prace zaplanowano na lata 2024-2025. Pieniądze na ten cel będą pochodzić również ze środków samorządów – niecałe 6 mln zł wyłoży gmina Myślenice, a 20 mln dołoży województwo. Większość będzie pochodziła z budżetu centralnego – w lipcu informowaliśmy o przeznaczeniu na projekt i budowę węzła ponad 73 mln zł przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka.

– Realizacja inwestycji poprawi bezpieczeństwo i jednocześnie usprawni funkcjonowanie i rozwój strefy ekonomicznej Jawornik – Polanka zagrożone dotychczas przez uciążliwe i niedostosowane do obecnie istniejących potrzeb włączenie do drogi krajowej nr 7 – argumentuje Iwona Mikrut z małopolskiego oddziału GDDKiA.

Co się zmieni?

Inwestycja obejmie swym zakresem budowę dwupoziomowego węzła w Jaworniku, ale w nieco innym miejscu niż obecne skrzyżowanie:

Powstaną łącznice, dobudowane zostaną pasy włączeń i wyłączeń po obu stronach drogi krajowej, przebudowany będzie odcinek drogi wojewódzkiej i drogi zapewniające komunikację lokalną.

Wybudowane zostaną dwa ronda, wiadukt, ekrany akustyczne, mur oporowy, ścieżka rowerowa i przepust dla ruchu pod zakopianką.