Za 150 mln zł Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IBM-Podbeskidzie przebuduje układ drogowy na drodze krajowej nr 7 w Libertowie.
– Droga krajowa nr 7, czyli popularna „zakopianka” na odcinku na południe od Krakowa wyczerpuje swoje możliwości techniczne. Liczba pojazdów stale się zwiększa i musimy nadążać za tą zmieniającą się rzeczywistością. Dlatego przystępujemy do prac, które zwiększą możliwości tej drogi – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Kompleksowa przebudowa
W ramach inwestycji Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Atuostrad zlikwiduje skrzyżowanie „zakopianki” z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Z drogi krajowej nr 7 będzie można w tym miejscu skręcać tylko w prawo.
– W zamian za to pod „zakopianką” wybudujemy tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Zostanie on zlokalizowany niespełna kilometr na południe od likwidowanego skrzyżowania. W tunelu będzie też ciąg pieszo-rowerowy. W okolicy likwidowanego skrzyżowania zbudujemy kładkę, która zastąpi przejście dla pieszych – mówi Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKIA.
Zostaną również zlikwidowane skręty w prawo z „zakopianki”, w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic). Nie będzie już możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7, a odcięte drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do Zakopianki. Zamiast obecnego przejścia dla pieszych wybudujemy kładkę.
Zmiany
Wzdłuż „zakopianki” zostanie poprawiona i uzupełniona sieć dróg lokalnych, co pozwoli kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic. – Poszerzymy drogę łącznikową po wschodniej stronie trasy w Libertowie i przebudujemy wjazdy na posesje. Wybudujemy również dwa ronda. Pierwsze powstanie na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do Zakopianki i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania. Drugie na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod Zakopianką – wylicza Michna.
– Poza dwiema wspomnianymi kładkami wybudujemy jeszcze trzecią, w okolicy obecnego przejścia w Libertowie przy skrzyżowaniu Zakopianki z ul. Rumianą i ul. Przylesie – podkreśla.
Na realizację inwestycji wykonawca będzie miał 39 miesięcy od podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca w czasie robót budowlanych). Prace powinny się zakończyć w połowie 2027 roku.