Przęsło krakowskiego mostu będzie służyć na linii do Kępna

fot. PKP PLK

Przęsło mostu kolejowego z Krakowa zostało wykorzystane przy okazji budowy mostu na trasie Herby Nowe-Kępno.

Nad rzeką Wyderką w Janinowie na linii Herby Nowe-Kępno pociągi jeżdżą już po konstrukcji z kolejowego mostu w Krakowie. Korzystają z niego składy pasażerskie i towarowe – ponad 20 pociągów na dobę. Zapewniony jest bezpieczny przejazd dłuższych i cięższych składów towarowych.

26-metrowe stalowe przęsło znad Wisły spoczęło na nowych przyczółkach żelbetowych. Wzmocniono także fundamenty przyczółków. Wymieniony został tor, kończą się prace obok przeprawy. Na międzynarodowej linii budowany jest nowy most.

Zero waste

Obiekty z kolejowych magistrali, po szczegółowym przeglądzie lub dodatkowych pracach są wykorzystywane na mniej uczęszczanych liniach. Po sprawdzeniu przez specjalistów, nie tylko podkłady i szyny, ale duże konstrukcje mostów nadal służą kolei.

Tylko z mostu nad Wisłą w Krakowie ponownie wykorzystano aż 12 przęseł. Dwanaście stalowych elementów po renowacji przeznaczono na wiadukty i mosty, m.in. w  Zagórzu na Podkarpaciu, gdzie zastąpią wysłużony most kolejowy nad Sanem. Trzy trafiły do Częstochowy na linię Kielce – Fosowskie. Pozostałe przęsła są wykorzystane do rewitalizacji wiaduktów kolejowych, m.in. w Krasnymstawie i Rykach na Lubelszczyźnie oraz Wojkowicach w woj. śląskim.