Nieznacznie zwiększyła się liczba miejsc parkingowych, powstało 5,4 km infrastruktury rowerowej, niewiele więcej osób korzystało z komunikacji miejskiej, zdecydowanie poprawiła się jakość torowisk – takie wnioski można wyciągnąć z raportu o stanie gminy za zeszły rok.
Co roku władze gmin muszą do końca maja stworzyć raport o stanie gminy za zeszły rok. Krakowski dokument składa się z 15 rozdziałów, które osobno traktują m.in. sport, kulturę, mieszkalnictwo, ochronę środowiska czy transportu. Skupmy się na tej ostatniej dziedzinie.
Transport zbiorowy
W zeszłym roku dwóch operatorów (MPK oraz firma Mobilis) obsługiwało łącznie 192 linie autobusowe (w 2020 roku było 181). Przejechali w sumie 42,7 mln km (wzrost o ponad 2,7 mln km). O ponad 2 mln wzrosła również liczba przejechanych kilometrów (do 15,3 mln km) na 28 liniach tramwajowych.
Pasażerowie mogli korzystać z 382 tramwajów, których średni wiek taborowy wynosił ok. 30,5 lat (spadek o niespełna 3 lata względem wcześniejszego roku). Było to możliwe dzięki kupnie przez MPK 30 niskopodłogowych pojazdów Lajkonik.
Spadek liczby osób korzystających z miejskiego transportu spowodowany epidemią koronawirusa nieznacznie wyhamował. W 2019 roku z usług przewoźników skorzystało 416 mln osób, w 2020 roku zaledwie 220 mln, a w zeszłym – tylko 256 mln osób.
Duża poprawa jakości torowisk
Zdecydowanie lepiej wyglądają wskaźniki dotyczące torowisk, które muszą być wyremontowane. W 2021 roku spośród ponad 193 km tylko 15,3 km zdiagnozowano jako wymagające modernizacji (7,9%). Dla porównania w 2020 roku w podobny sposób zakwalifikowano prawie 27%, a w 2019 – 20% torowisk.
Gruntowną naprawę przeszły torowiska na ul. Ujastek Mogilski oraz Ujastek. Wyremontowany został odcinek ulicy Zakopiańskiej, a także rozpoczął się remont wzdłuż al. Jana Pawła II i Ptaszyckiego. Przeprowadzono także mniejsze remonty zwrotnic i rozjazdów w rejonie ulicy Lubicz czy Bieńczyckiej oraz pętli Nowy Bieżanów i Łagiewniki.
40 mln na infrastrukturę rowerową
Na inwestycje rowerowe w zeszłym roku przeznaczono 40,1 mln złotych, co pozwoliło wybudować m.in. 2 km tras rowerowych (np. wzdłuż ul. Przyjaźni Polsko-Węgierskiej, Puszkarskiej, Walerego Sławka, Banacha/Zauchy, Klimeckiego, Babińskiego, Skotnickiej). Rowerzyści otrzymali też 3,4 km nowych tras poprzez zmiany w organizacji ruchu.
Urzędnicy zwracają uwagę, że w ramach budowy Trasy Łagiewnickiej oraz rozbudowy ul. Igołomskiej udostępniono dla ruchu rowerowego kolejne odcinki, ale ich długość zostanie uwzględniona dopiero w statystykach w bieżącym roku, ponieważ są to wieloletnie i wieloetapowe inwestycje.
Parkowanie
Nieco drgnęły statystyki mówiące o liczbie miejsc parkingowych. Na obszarze płatnego parkowania co prawda od 2020 roku mamy dostępnych 20 804 miejsc postojowych (4% z nich przeznaczone są dla osób z niepełnosprawnościami), ale zwiększyła się liczba stanowisk na parkingach Park&Ride. Na koniec 2021 roku dostępnych było 719 miejsc, o 31 więcej niż rok wcześniej, pomimo iż oddano do użytku 87-stanowiskowy obiekt przy przystanku kolejowym Mydlniki-Wapiennik. W tym czasie zlikwidowano parking przy ul. Balickiej.