Ścieżkami rowerowymi po całej Małopolsce

Ścieżka rowerowa fot. Marcin Szkodziński/Dziennik Podhale

Jeszcze w tym roku do użytku zostanie oddanych 189 kilometrów ścieżek rowerowych budowanych przez województwo małopolskie. Część jest już prawie gotowa. W przygotowaniu są kolejne odcinki, które razem stworzą rozbudowaną sieć.

Sieć na terenie Małopolski ma się składać z ośmiu odcinków tras rowerowych: EuroVelo 4, EuroVelo11, VeloDunajec, VeloSkawa, VeloRaba, VeloPrądnik, VeloRudawa oraz Wiślanej Trasy Rowerowej. Już same nazwy pokazują, że większość z nich będzie przebiegać wzdłuż koryt rzek. Wykorzystane zostaną też np. nieczynne nasypy kolejowe oraz infrastruktura już istniejąca.

Mają stanowić ważne szlaki turystyczne, również pomiędzy regionami kraju. Sama Wiślana Trasa Rowerowa ma docelowo prowadzić przez całą Polskę, od źródeł Wisły aż na Pomorze.

189 km w tym roku

I to właśnie przygotowanie Wiślanej Trasy Rowerowej jest już w naszym regionie na najbardziej zaawansowanym etapie. W tym roku zostaną oddane do użytku dwa odcinki: 84-kilometrowy od Brzeszcz do Skawiny i 91-kilometrowy od Drwinii do Szczucina. Pierwszy z nich jest już prawie gotowy.

W tym roku rowerzyści pojadą jeszcze 14-kilometrowym odcinkiem szlaku VeloDunajec, od Ostrowa do Biskupic Radłowskich.

2017 – 3 odcinki i 7 miejsc obsługi

Na rozstrzygnięcie czekają następne zamówienia. – W kwietniu ogłoszono przetargi na kolejne odcinki o łącznej długości ok. 170 km, z terminami zakończenia robót do końca 2017 r., oraz siedem Miejsc Obsługi Rowerzystów – wylicza Adrian Gaj z biura prasowego urzędu marszałkowskiego.

W przyszłym roku miałyby więc powstać nowe odcinki trasy VeloDunajec: 12-kilometrowy od Biskupic Radłowskich do Wietrzychowic i 68-kilometrowy od Zakopanego do Sromowców Niżnych. Aż 92-kilometrowa ścieżka zostanie zbudowana w ramach Trasy VeloMetropolis (EuroVelo4) – od Woli Batorskiej do miejscowości Jodłówka Wałki.

Na dłuższe wycieczki

Miejsca Obsługi Rowerzystów powstaną przy Wiślanej Trasie Rowerowej i przy trasie VeloDunajec. Ma to być w założeniu odpowiednik punktów zlokalizowanych przy autostradach – tak, by rowerzyści mieli możliwość odpoczynku, zjedzenia posiłku czy skorzystania z toalety. Punkty będą działać na zasadach komercyjnych, z prywatnymi operatorami.

Sieć ścieżek ma zachęcać do poznawania ciekawych miejsc w Małopolsce. Stąd m.in. zjazdy z głównych ścieżek w stronę atrakcji turystycznych.

W tym roku mają zostać jeszcze ogłoszone dwa przetargi, na odcinki tras VeloRudawa i VeloRaba. – Zintegrowana Sieć Tras Rowerowych planowana jest to ukończenia do roku 2020 – zapowiada Adrian Gaj.