Stacja w Bieżanowie czeka na postępy prac w Płaszowie

fot. PKP PLK

Wyburzenie fragmentu kładki nad torami, nowe przejście podziemne, dodatkowy peron – to najważniejsze zmiany jakie przechodzi stacja kolejowa Kraków Bieżanów. Inwestycja jest w toku. Znaczne przyspieszenie prac ma nastąpić jesienią, kiedy zakończy się jeden z etapów modernizacji stacji w Płaszowie.

Stacja Kraków Bieżanów pełni ważną rolę na szlaku kolejowym przecinającym miasto z wschodu na zachód. Na stacji spotykają się tory linii w stronę Wieliczki i w stronę Tarnowa. Linia do Wieliczki była modernizowana w minionych latach, więc nie jest objęta obecną modernizacja, przebudowana jest natomiast część stacji obsługującej tory w kierunku Tarnowa.

Do tej pory wybudowany został nowy peron przy ul. Stacyjnej. Pasażerowie korzystają z niego od października 2018 roku. Oznacza to również zmianę układu torów – wcześniej funkcjonował tam tylko jeden peron wyspowy.

Na nowy peron można dostać się m.in. za pomocą pochylni, co ułatwia dostęp osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się.

Docelowo perony będą dwa, drugi jest obecnie wybudowany częściowo. – Powstała pierwsza połowa platformy i szyb przejścia podziemnego. Druga część peronu obecnie służy do bieżącej obsługi podróżnych. Zmieni się to w listopadzie, gdy ruszy kolejny etap modernizacji stacji – tłumaczy Piotr Hamarnik z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Bliżej ul. Półłanki wybudowany został budynek nastawni, która zastąpi w sumie trzy podobne obiekty: sąsiedni posterunek dróżnika, nastawnię stacji Kraków Bieżanów, oraz posterunek odgałęźny Gaj (w rejonie ul. Złocieniowej)

Płaszów wstrzymuje

W ostatnim czasie na stacji Kraków Bieżanów nie było widać znaczących postępów prac, poza pracami związanymi np. z montażem elementów systemu sterowania ruchem czy szkieletu wiat. Jak tłumaczy Piotr Hamarnik ma to związek z robotami prowadzonymi w rejonie stacji Kraków Płaszów. – Wznowienie w pełnym zakresie prac w Bieżanowie wymaga skierowania ruchu pociągów na nowy tor. Kolejny etap będzie możliwy w listopadzie, po zakończeniu obecnie prowadzonych prac w Płaszowie – zapowiada.

Remont przejazdu

Obecnie tuż przy stacji rozpoczął się remont przejazdu przez ul. Półłanki. Zgodnie z informacjami przekazywanymi przez PLK, to pierwsza część prac, a druga jest planowana na kolejne wakacje.

– Na dojazdach do przejazdu kolejowo-drogowego będzie wymieniana nawierzchnia, będzie też wybudowany chodnik. Przy przejeździe pracuje obecnie palownica – mówi Piotr Hamarnik. Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ.

Krótsza kładka

Wśród planowanych prac jest też wyburzenie części dotychczasowej kładki. PLK zdecydowały o zastąpieniu fragmentu znajdującego się nad modernizowaną linią przejściem podziemnym wyposażonym w schody i windy.

Prace wyburzeniowe przewidywane są na początek przyszłego roku.

Dalsza część kładki, prowadząca przez tereny PKP Intercity w stronę ul. Magazynowej, pozostanie bez zmian.

Dużą zmianą z punktu widzenia prowadzenia ruchu pociągów będzie dobudowanie trzeciego toru na odcinku pomiędzy stacjami Kraków Płaszów i Kraków Bieżanów. Pociągi dalekobieżne będą tu mogły się rozpędzać do 160 km/h. Modernizacja stacji kolejowej w Bieżanowie to element przebudowy krakowskiej linii średnicowej. Największa unijna inwestycja transportowa w regionie dofinansowana jest w ramach programu CEF „Łącząc Europę”.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Bieżanów-Prokocim