Od soboty 17 lipca, przez trzy tygodnie, zamknięty będzie przejazd przez tory na ul. Półłanki. Powodem będzie punktowy remont związany z kolejową inwestycją. Miasto przygotowuje też większe inwestycje w tym rejonie.
To, co na tym etapie można powiedzieć na pewno, to remont, który właśnie rozpoczynają kolejarze.
– To pierwszy etap wymiany nawierzchni na przejeździe. W związku z tym, że są tam dwa tory kolejowe i musimy utrzymać ruch na linii E30, remont jest podzielony na dwa etapy, zaplanowany na dwa kolejne okresy wakacyjne – zapowiada Piotr Hamarnik z PKP Polskich Linii Kolejowych.
– Na dojazdach do przejazdu kolejowo-drogowego będzie wymieniana nawierzchnia, będzie też wybudowany chodnik – dodaje.
Na czas prac zostaną wprowadzone następujące zmiany w funkcjonowaniu linii autobusowych:
- linia 163 – będzie kursować po trasie czasowo zmienionej (skróconej): Os. Piastów - … - Domagały – Złocień. Przystanek końcowo-początkowy „Złocień” będzie zlokalizowany na pętli, dodatkowo będzie funkcjonował przystanek przelotowy na ul. Domagały w kierunku Os. Piastów. Częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;
- linia 183 – będzie kursować po trasie czasowo zmienionej: Miejskie Centrum Opieki / Wydział Farmaceutyczny UJ - … - przystanek „Bieżanów Pomnik” – Sucharskiego – Zarzyckiego – Bieżanów. Częstotliwość kursowania w dni powszednie zostanie zmniejszona do 40 minut, w dni wolne pozostanie bez zmian;
- linia 643 – w dalszym ciągu będzie zawieszona;
- linia 725 – zostanie uruchomiona tymczasowa linia autobusowa kursująca po następującej trasie: Złocień – Domagały – Nad Drwiną – Półłanki – Botewa – Surzyckiego – Lipska – Lipska. Przystanek końcowo-początkowy „Lipska” będzie zlokalizowany na ul. Saskiej w kierunku estakady tramwajowej. Autobusy będą zawracać na układzie drogowym pod estakadą. W kierunku Złocienia będzie funkcjonować dodatkowo przystanek przelotowy „Lipska” na ul. Lipskiej. Linia będzie kursować we wszystkie dni tygodnia z częstotliwością jak linia 125.
Będzie więcej, choć nie całość
To nie koniec planowanych zmian na ul. Półłanki, choć tutaj znacznie mniej można powiedzieć o terminach realizacji. Zarząd Dróg Miasta Krakowa ogłosił niedawno przetarg na aktualizację koncepcji rozbudowy ulicy na odcinku od ul. Christo Botewa do ul. Agatowej, z uzyskaniem decyzji środowiskowej.
Jak tłumaczy nam Renata Postawa-Giza z biura prasowego jednostki, w roku 2018 została opracowana koncepcja rozbudowy ul. Półłanki wraz z odwodnieniem, oświetleniem, przekładkami kolidującego uzbrojenia na dłuższym odcinku, od ul. Bieżanowskiej do Rącznej. Inwestycja znalazła się nawet w prognozie finansowej, z planem na 2022 rok. – Jednakże z uwagi na niewystarczające środki finansowe inwestycja zostanie ograniczona – stwierdza przedstawicielka ZDMK. Jednostka zajmie się (przynajmniej na razie) odcinkiem Christo Botewa – Agatowa. Niezależnie od tego w planie jest też rozbudowa fragmentu ul. Agatowej, z budową chodników i kanalizacji.
Estakada nad torami
To jednak nie rozwiązuje jednego z głównych problemów ul. Półłanki, czyli korków spowodowanych czekaniem na przejazd pociągu. Można się spodziewać, że zwiększenie częstotliwości kursów po remoncie torów tylko ten problem spotęguje.
Jak się dowiedzieliśmy, miasto przygotowuje się do budowy estakady nad układem torów kolejowych. Prowadzone już były wstępne ustalenia z PLK. Według przesłanych nam informacji, ZDMK złożył wniosek o ujęcie takiego zadania w budżecie miasta na 2022 rok, przy czym chodziłoby na razie o opracowanie koncepcji i uzyskanie decyzji środowiskowej.