Szykują się usprawnienia komunikacyjne w Mistrzejowicach

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

W ciągu najbliższych trzech lat dzielnicę Mistrzejowice czekają duże zmiany. Budowa linii tramwajowej oraz domknięcie obwodnicy miasta ułatwią poruszanie się zarówno pasażerom, rowerzystom i pieszym, jak i kierowcom.

Budowa linii tramwajowej będzie dla pasażerów komunikacji miejskiej prawdziwą rewolucją. Przede wszystkim, dzięki temu ok. 4,5-kilometrowemu połączeniu czas dojazdu do centrum miasta skróci się o ok. 12 minut. Nie trzeba będzie już jeździć naokoło, tracąc codziennie cenne minuty. Tramwaj zapewni też znacznie bardziej przewidywalny czas przejazdu niż autobusy, które w godzinach szczytu notują opóźnienia.

Po drugie, torowisko jest projektowane z myślą o dużej częstotliwości kursowania, nawet co 90 sekund. Jeśli dołożymy do tego większą pojemność tramwajów, pasażerowie mogą się spodziewać znacznie bardziej komfortowej podróży, po nowoczesnym, wyciszonym torowisku.

Konkretna oferta

Nowa linia ma przebiegać od skrzyżowania al. Jana Pawła II z ul. Lema i Meissnera, następnie w ciągu ulic Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pasterza, Krzesławickiej, Bohomolca, ks. Kazimierza Jancarza aż do istniejącej pętli Mistrzejowice. Dzięki temu bardzo duży obszar po północnej stronie miasta zyska dostęp do tramwaju.

– Bardzo czekamy już na tę inwestycję. To będzie bardzo konkretna oferta transportowa dla mieszkańców Prądnika Czerwonego i Mistrzejowic. Zyskają szybkie i bezproblemowe połączenie z centrum miasta z czasem przejazdu, który dziś jest niemożliwy do osiągnięcia – podkreśla Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa. – Przy tej okazji nie zapominamy też o rowerzystach i pieszych. W ramach inwestycji powstają nowe drogi dla rowerów i chodniki, wszystkie projektowane z myślą o wygodzie i bezpieczeństwie użytkowników – podkreśla.

Nie tylko tramwaj

W rejonie Mistrzejowic prowadzone są też dwie inne inwestycje, które w połączeniu z budową linii tramwajowej przyniosą zmiany w ruchu w tej części miasta: to północna obwodnica Krakowa i budowa drogi ekspresowej S7. Obydwie arterie połączą się właśnie na węźle Mistrzejowice, domykając w ten sposób ekspresowy ring wokół Krakowa. Obwodnica ma szansę przejąć sporą część ruchu tranzytowego, który dziś z konieczności odbywa się ulicami miasta. Jeśli dołożymy do tego sprawny transport zbiorowy oparty na nowej linii tramwajowej, mieszkańcy mogą się spodziewać znacznej poprawy możliwości poruszania się.

Zarówno za realizację linii tramwajowej, jak i za budowę północnej obwodnicy i drogi S7 odpowiedzialna jest firma Gülermak. W przypadku miejskiej inwestycji jest to pierwszy tego typu projekt transportowy w Polsce, realizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Umowa zawarta z partnerem prywatnym na okres 24 lat zakłada, że będzie on odpowiedzialny nie tylko za projekt i realizację inwestycji, ale także jej późniejsze utrzymanie. Dwa pozostałe zadania to wynik wygranych przetargów, ogłaszanych w standardowym trybie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

– Jednym z głównych celów wszystkich trzech inwestycji prowadzonych przez nas obecnie w Krakowie jest usprawnienie ruchu w północnych dzielnicach miasta. Domknięcie IV obwodnicy z pewnością ulży miejskiemu systemowi komunikacyjnemu, a nowa linia tramwajowa pozwoli mieszkańcom Mistrzejowic dotrzeć do centrum bezkolizyjnym, nowoczesnym transportem zbiorowym – mówi Mirosław Podraza, dyrektor regionu w Gülermak.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Mistrzejowice
News will be here

Aktualności

Pokaż więcej