Trwają konsultacje w sprawie al. Solidarności. Sprawdź, co może się zmienić [MAPY]

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Na czym polegają dwa warianty proponowanych zmian w ramach przebudowy al. Solidarności? Mieszkańcy mają czas do 14 lipca, by się z nimi zapoznać i zgłosić swoje uwagi czy oczekiwania.

Konsultacje dotyczą dwóch zaproponowanych wariantów przebudowy al. Solidarności. Jeden zakłada pozostawienie dwóch pasów ruchu, a drugi – zmniejszenie liczby pasów do jednego. To z kolei ma wpływ na liczbę możliwych do wyznaczenia miejsc postojowych: w przypadku wersji z dwoma pasami liczba ta spadnie do ok. 130, w wersji z jednym pasem da się wyznaczyć miejsca dla ok. 240 pojazdów.

Co istotne, jest tutaj mowa o wyborze liczby pasów ruchu, ale na odcinkach pomiędzy skrzyżowaniami. Jeśli chodzi o same skrzyżowania kluczowa kwestia pozostaje bez zmian: w obydwu wersjach koncepcji prawy pas ma służyć do jazdy na wprost i w prawo, a lewy – do jazdy w lewo.

Co się zmienia?

W poniedziałek w sprawie al. Solidarności odbyło się spotkanie stacjonarne, a w czwartek zarząd dróg zorganizował spotkanie w formie online. Mieszkańcy zgłaszają wiele uwag, ponieważ zmniejszenie liczby pasów spotyka się z silnym sprzeciwem, a z drugiej strony perspektywa radykalnego zmniejszenia liczby miejsc parkingowych również budzi duże obawy.

Zarówno projektanci, jak i przedstawiciele miasta tłumaczyli podczas spotkania, że projekt przebudowy musi już uwzględniać obowiązujące przepisy dotyczące choćby zachowania odległości miejsc parkingowych od skrzyżowań czy przejść dla pieszych. Projektanci kładą też nacisk na kwestie bezpieczeństwa, związane z zachowaniem widoczności czy skróceniem przejść dla pieszych. W efekcie nie ma możliwości zachowania po remoncie stanu aktualnego, w którym w praktyce duża część pojazdów jest parkowana niezgodnie z przepisami.

Aleja jest objęta opieką konserwatorską, a wymogiem postawionym przez konserwatora jest pozostawienie zieleńców w obecnym kształcie. To oznacza w praktyce, że wszelkie zmiany muszą się zawrzeć w dostępnej obecnie szerokości. W przypadku dwóch pasów ruchu do dyspozycji będą jedynie miejsca równoległe, a nie skośne – i to główny powód ich mniejszej liczby.

Skrzyżowanie przy zalewie

W galerii powyżej zamieszczone są mapy proponowanych rozwiązań, w obydwu wersjach, od placu Centralnego w stronę ul. Bulwarowej. To zrzuty ekranu z dokumentacji dostępnej na miejskich stronach. Pliki z dokładnymi mapami w pełnej rozdzielczości można znaleźć TUTAJ.

Największe zmiany w obydwu wariantach przewidziane są na końcu odcinka objętego przebudową: na styku z ul. Bulwarową zamiast obecnego rozwiązania z nawrotkami powstanie standardowe skrzyżowanie, z możliwością przejazdu ul. Bulwarową na wprost. Równocześnie powstanie tam nowy przystanek tramwajowy, który ma znacznie ułatwić dojazd do Zalewu Nowohuckiego.

Spotkanie we wtorek

Konsultacje potrwają jeszcze do 14 lipca. Do tego czasu dostępny będzie formularz internetowy, w planie jest też kolejne stacjonarne spotkanie we wtorek 4 lipca oraz telefoniczny dyżur. Szczegóły dotyczące konsultacji są dostępne TUTAJ.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Nowa Huta