Na początku kwietnia Zarząd Dróg Wojewódzkich podpisał umowę w sprawie budowy obwodnicy Zielonek, czyli fragmentu tzw. Trasy Wolbromskiej. Nowa droga ma powstać do połowy 2023 roku.
Za ponad 111 milionów złotych firma Strabag ma wybudować odcinek od ulicy Pachońskiego w Krakowie do planowanego węzła północnej obwodnicy miasta. Wcześniej musi przygotować potrzebne dokumenty i pozwolenia. Druga startująca w przetargu firma, IMB Podbeskidzie, zaoferowała za te prace kwotę o 27 milionów złotych wyższą.
Inwestycja budzi sprzeczne emocje. – To jest dla nas kluczowy ciąg komunikacyjny. Trasa poprawi czas przejazdu pojazdów komunikacji publicznej i przeniesie ruch tranzytowy na nową drogę, z nowymi lepszymi parametrami – mówił nam na etapie przygotowywania dokumentacji wójt Zielonek, Bogusław Król. Z drugiej strony, mieszkańcy ulic na Prądniku Białym obawiają się uciążliwego ruchu i wyrażali swój sprzeciw wobec planów budowy.
Fragment w Krakowie
Choć inwestycję realizuje województwo, Kraków dokłada się w takim zakresie, w jakim trasa przebiega na terenie miasta. Nowa droga z Zielonek doprowadzi do ul. Pachońskiego, gdzie połączy się z fragmentem planowanym w ramach budowy tramwaju do Górki Narodowej, od Krowodrzy Górki.
Prace w Krakowie obejmą też budowę łącznika z ul. Glogera i rozbudowę tej ulicy.
Droga ma powstać do końca czerwca 2023 roku.
Na północ
Osobno województwo przygotowuje się też do budowy kolejnego odcinka Trasy Wolbromskiej, od węzła z północną obwodnicą Krakowa do skrzyżowania z ulicą Krakowskie Przedmieście w Trojanowicach w gminie Zielonki.
W lutym podpisana została podpisana umowa z projektantem, który ma półtora roku na przygotowanie projektów i uzyskanie decyzji ZRID.