Wiadukt nad ul. Kopernika i estakady kolejowe gotowe. Teraz czas na nowe tory

fot. PKP PLK

Zakończyła się budowa konstrukcji wiaduktu kolejowego nad ul. Kopernika. Kolejnym krokiem będzie ułożenie na nim i na sąsiadującej z nim estakadzie nowych torów.

Kolejarze z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. informują o rozpoczęciu ważnego etapu inwestycji przy budowie nowych estakad kolejowych w centrum Krakowa. – W tym tygodniu wykonawca rozpocznie działania związane z układaniem torów kolejowych na estakadach – mówi Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PLK. Prace przy układaniu nawierzchni kolejowej pod drugi tor na estakadzie wzdłuż ul. Blich rozpoczęły się już wcześniej. Na całej szerokości obiektu wysypywany jest tłuczeń. – Setki ton materiału są dostarczane pociągami, co ogranicza zmiany w ruchu drogowym – dodaje Hamarnik.

Wcześniej cała estakada została wyłożona matami ograniczającymi drgania i hałas. Uciążliwości dla sąsiadów mają też ograniczyć tłumiki zamontowane pomiędzy płytą estakady a podporami. – 28 specjalnie dobranych elementów ma „pochłaniać” energię jadących bądź hamujących pociągów – tłumaczy przedstawiciel spółki.

Cztery tory zamiast dwóch

Teraz na estakadzie widać zarys kolejnego, a więc drugiego toru. Docelowo będą ich cztery, dwa przeznaczone dla ruchu dalekobieżnego, a dwa dla aglomeracyjnego. To rozwiązanie pozwoli znacznie usprawnić ruch na tym odcinku i poprawić ofertę kolei.

Prace na tym odcinku będą teraz mogły przebiegać sprawniej, dzięki temu, że ekipy torowe mają już pełny dostęp do wiaduktu nad ul. Kopernika.

– Rozpoczną się prace przy budowie pozostałych torów – zapowiada Hamarnik.

Podobne prace wystartowały też na drugiej estakadzie, pomiędzy ulicami Grzegórzecką i Miodową. Jej konstrukcja jest nieco inna, zewnętrzne tory są poprowadzone osobno, a nie na jednej płycie estakady jak w przypadku ul. Blich. Na drugim obiekcie wykonawcy obecnie układają maty wibroizolacyjne i nawierzchnię z tłucznia, później rozpocznie się montaż torów.

Wszystko zależy od Grzegórzeckiej

Data uruchomienia wszystkich czterech torów będzie zależała od terminu zakończenia prac przy remoncie zabytkowej części wiaduktu nad ul. Grzegórzecką. Trwają ustalenia dotyczące technologii, w jakiej konstrukcja tego obiektu powinna zostać wzmocniona.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto Grzegórzki