Z betonu, a pływa. I zdobywa kolejne nagrody – oto betonowy kajak z Politechniki Krakowskiej

fot. Organizatorzy zawodów 19. Deutsche Betonkanu-Regattan i Adam Sadło
Schudł z 200 do 39 kilogramów i znów pomknął po złoto. Betonowy kajak z innowacyjnego materiału cementowego stworzony przez studentów PK zwyciężył w międzynarodowych zawodach w Niemczech, pokonując 134 załogi z zagranicznych uniwersytetów.

O nietypowej konstrukcji stworzonej przez studentów Politechniki Krakowskiej pisaliśmy już dwa lata temu. To wtedy odbyło się pomyślne wodowanie kajaka ze specjalnej, autorskiej mieszanki betonu, do której poza cementem portlandzkim wykorzystano także materiały z odzysku, takie jak żużel wielkopiecowy i popiół lotny.

Od początku założeniem studentów z Koła Naukowego Footprint było sprawdzenie możliwości łódki z betonu na międzynarodowych zawodach. Debiut konstrukcji miał miejsce na 18. Edycji Deutsche Betonkanu-Regatta w 2022 r. Wtedy pierwsze betonowe PKanoe nie zameldowało się na podium, ale zdobyte doświadczenie studentki i studenci wykorzystali w następnych dwóch startach. Opracowywali kolejne betonowe konstrukcje, które były lżejsze i szybsze.

– W drugiej edycji zmieniliśmy zarówno kształt kajaka jak i materiał, co pozwoliło nam uzyskać lekki i szybszy kajak. Zamieniliśmy 200-kilogramową łódź w 39 kg sportowego kadłubu – opowiada dr inż. Katarzyna Mróz z Wydziału Inżynierii Lądowej, opiekunka koła naukowego Footprint.

I dodaje: – W tym roku wprowadziliśmy kolejne modyfikacje, dzięki którym zawodnicy mogli w pełni używać zasięgu i siły wioseł, a także rozwinąć większą prędkość: podwyższyliśmy burty, dopracowaliśmy usztywnienie i zbudowaliśmy opływowe pokrywy.

Jedyni reprezentanci z Polski

Modyfikacje łódki zaowocowały przed rokiem tym, że z zawodów BetonKanoRace w Delft w Holandii studenci Politechniki przywieźli dwa złote puchary. Teraz ekipa z PK wystartowała w kolejnej edycji Deutsche Betonkanu-Regatta w niemieckim Brandenburg an der Havel. Studenci z Krakowa jako jedyni reprezentowali Polskę stając w szranki ze 134 załogami z 44 uniwersytetów z takich krajów jak Niemcy, Austria, Szwajcaria, Turcja czy Węgry.

Wszystkie sportowe starty drużyn z Krakowa zaowocowały przejściem eliminacji, a w jednej z trzech medalowych kategorii – drużyn mieszanych –  studenci PK stanęli na najwyższym stopniu podium.

Do Niemiec z Krakowa pojechały dwa kajaki: biały i czarny, a pomysł na to zrodził się rok temu, kiedy powstała koncepcja zbudowania łodzi z dwóch materiałów – białego RPC (betonu z proszków reaktywnych) i czarnego geopolimeru. Ostatecznie obydwa tegoroczne kajaki wykonane zostały z RPC, w czarnym dodano tylko barwiący pigment. Decyzja o pozostaniu przy jednym materiale wynikała z wymagań konkursowych 19. Deutsche Betonkanu-Regatta, które zakładają wykorzystanie tylko materiałów cementowych. Geopolimer studenci planują użyć do konstrukcji łódki w kolejnej edycji projektu.

– Finałowy wyścig różnił się diametralnie od tego półfinałowego, w którym popełniliśmy mnóstwo błędów i do ostatniej chwili drżałem o to, czy się zakwalifikujemy, ale ostatecznie tego dokonaliśmy i to było najważniejsze. Zupełnie inaczej wyglądał finałowy bieg, który z mojej perspektywy był perfekcyjny. Czułem, że z Anią robimy wszystko tak jak na treningach i każdy manewr był pod kontrolą, tempo idealne, z dramatyczną mocną końcówką. Wpłynęliśmy pierwsi na metę, wyprzedzając konkurencję na ostatnich 20-10 metrach – opowiada złoty medalista zawodów Marcin Różycki, od 2019 roku zaangażowany w działalność KN Footprint i projekt betonowych kajaków.

Spełnienie marzeń

Jak podkreśla Różycki, zwycięstwo to owoc pracy każdej osoby zaangażowanej w projekt betonowego kajaka.

– Od wspierającej nas uczelni i jej jednostki FutureLab PK, przez opiekunów i każdego członka Koła Naukowego Footprint – wymienia. – Przez ostatnie lata w różnym składzie, tworzyliśmy wspaniały zespół, który rozwijał się w niesamowitym tempie na wielu płaszczyznach. To niesamowite uczucie wiele emocji i wspaniałe wspomnienia. Dwa lata temu przyjechaliśmy do Brandenburg an der Havel nie wiedząc czego możemy się spodziewać, a poziom tych zawodów nas zaskoczył. Teraz spełniłem swoje marzenie: wygrać tutaj i stworzyć taką piękną historię PKanoe, Politechniki i naszego kraju.

Organizatorzy zawodów 19. Deutsche Betonkanu-Regattan i Adam Sadło
Organizatorzy zawodów 19. Deutsche Betonkanu-Regattan i Adam Sadło

Już wiadomo, że prace nad kajakiem będą kontynuowane.

– W przyszłym roku planujemy kilkutorowe działania. Po pierwsze, realizacja dotychczasowego planu budowy kajaka z geopolimeru. Po drugie, projekt materiałowy na osiągniecie najlżejszego kajaka. Po trzecie, praca nad kształtem kajaka, aby osiągać jak najlepsze rezultaty na torze – zapowiada dr inż. Katarzyna Mróz. – Nasze koło naukowe stało się kołem interdyscyplinarnym. Mamy w swoim składzie studentki i studentów z Wydziału Inżynierii Lądowej, Wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki, Wydziału Architektury, Wydziału Inżynierii i Technologii Chemicznej,  co pozwala nam na dużo szersze ujęcie tematu.

Wyniki załóg teamu PKanoe  w 19. Deutsche Betonkanu-Regatta:

  • miejsce w finale drużyn mieszanych: Anna Topa (Wydział Architektury PK) i Marcin Różycki (Wydział Inżynierii Lądowej)
  • Półfinał załóg kobiecych: Ligia Jjamisse (WIL) i Natalia Smorońska (WIL)
  • Ćwierćfinał załóg kobiecych: Małgorzata Wróbel (WIL) i Natalia Klimkowicz (WIiTCh)
  • Ćwierćfinał załóg męskich: Kamil Stopa (WIŚiE) i Karol Krajewski (WIŚiE)