Z wawelskiego dziedzińca na deski opery. Sceniczna premiera opowieści o córce Kraka

fot. Marek Korneluk/mat. prasowe Opery Krakowskiej

Po dwóch latach do koncertowego obiegu wraca dzieło Joanny Wnuk-Nazarowej pt. „Wanda”. Tym razem jednak w nowej odsłonie. Premiera odbędzie się już 1 kwietnia w Operze Krakowskiej.

Postać Wandy, legendarnej polskiej księżniczki, niejednokrotnie była tematem utworów scenicznych, w tym librett, do których przymierzał się zarówno Kurpiński, jak i Moniuszko. Jednak tylko czeskiemu kompozytorowi Dvořákowi udało się ukończyć i wystawić pięcioaktową operę „Vanda”. Miało to miejsce w 1876 roku w Pradze.

Do podania o krakowskiej władczyni po ponad 145 latach sięgnęła Joanna Wnuk-Nazarowa, wybitna kompozytorka i dyrygentka. Za podstawę swojej opery wybrała dramat – misterium Cypriana Kamila Norwida pt. „Wanda”. W ten sposób powstał drugi na świecie utwór operowy o córce Kraka.

Z wawelskiego dziedzińca na scenę Opery Krakowskiej

Światowa prapremiera dzieła Joanny Wnuk-Nazarowej odbyła się 10 września 2021 roku na dziedzińcu arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu i stanowiła zwieńczenie Roku Norwidowskiego. Miejsce prezentacji opery nie było przypadkowe. Wawelskie wzgórze wybrano ze względu na prawdopodobne terytorium wydarzeń dramatu, jak i również przestrzeń symbolicznego pochowku C. K. Norwida.

– Moja fascynacja „Wandą” zaczęła się w liceum muzycznym, w którym Jadwiga Halina Gallowa, wybitna aktorka i legendarna wykładowczyni krakowskiej szkoły teatralnej, prowadziła „Koło żywego słowa”. Podczas zajęć przygotowaliśmy tekst misterium, a ja grałam Wandę. Do tej pory noszę ten tekst w sobie i postanowiłam – jako kompozytorka wychowana w Krakowie, miejscu opisywanych przez Norwida wydarzeń – zinterpretować go muzycznie – mówiła tuż przed prapremierą w 2021 roku Joanna Wnuk-Nazarowa.

Opowieść o córce Kraka w nowej odsłonie

Teraz „Wanda” powraca. Jednak w odmiennej scenografii, kostiumach i poszerzonej choreografii. Sceniczna premiera dzieła w nowej odsłonie odbędzie się już 1 kwietnia na scenie Opery Krakowskiej przy ul. Lubicz. Następne spektakle zaplanowano na 2, 4 i 5 kwietnia.

Jak poprzednio, strona muzyczna opery należy do Michała Klauzy, reżyseria i scenografia do Waldemara Zawodzińskiego, a kostiumy zaprojektowała Maria Balcerek. Z kolei choreografię wzbogaciła o nowe elementy Janina Niesobska.

Sceniczna wersja „Wandy” zachowała niemal w całości swoich wykonawców z Wawelu na czele ze światowej sławy basem-barytonem Tomaszem Koniecznym w partii Grodnego. W tej roli będzie można także usłyszeć Szymona Kobylińskiego oraz Sebastiana Marszałowicza. Postać Wandy należy zaś do Wandy Franek i Elżbiety Wróblewskiej.

W obsadzie znajdą się także Andrzej Lampert i Pavlo Tolstoy (Rytyger/Skald) oraz Paula Maciołek i  Zuzanna Caban (Panna).