Cricoteka zaprasza na pokaz obrazu „Emballage VI” Tadeusza Kantora. Wielkie, dwumetrowe płótno powstałe w 1967 roku jest prezentowane po raz pierwszy w Polsce.
Dzieło jest jednym z serii ambalaży Kantora, których koncepcję sprecyzował w „Manifeście ambalaży” w 1963 roku.
W prezentowanym w Cricotece dziele Kantor łączy elementy garderoby z zarysami figury i detali ciała człowieka.
– To niepowtarzalne dzieło. W latach 60. nadal były przepracowywane aspekty związane z traumą wojenną. Na obrazie Kantor nie przedstawia konkretnej postaci. Poprzez formowanie postaci ludzkiej i użycie wielu elementów, mierzył się z poczuciem utraty ludzkiej godności. Artysta mawiał, że czas wojny i panów świata sprawił, że stracił zaufanie do dawnego wizerunku o wspaniale uformowanych kształtach – mówi kierowniczka Muzeum Tadeusza Kantora Małgorzata Paluch-Cybulska.
Dlatego też „Emballage VI” przedstawia rozbitą ludzką postać. – Trochę rozpostartą na płaszczyźnie płótna, jakby rozwalcowaną, jak okaz motyla z rozpostartymi skrzydłami – dodaje Paluch-Cybulska.
Pierwszy pokaz w Polsce
Do Cricoteki obraz trafił w ramach depozytu z prywatnej kolekcji. Obraz wraz z innymi osiemnastoma ambalażami artysty z lat 1965–1967 został wysłany przez Tadeusza Kantora na IX Biennale w Săo Paulo, odbywające się na przełomie 1967/68 roku. Za swoje prace artysta otrzymał nagrodę.
Dzieło Kantora jest prezentowane po raz pierwszy w Polsce.
Prezentację obrazu uzupełnia projekcja filmu „Tadeusz Kantor. Malarz. Rozmowa Denisa Bableta z Tadeuszem Kantorem”. Archiwalne nagranie powstało w roku 1982, przy okazji wystawy prac Tadeusza Kantora w Galerie de France w Paryżu. Artysta przedstawia w nim przyczyny, dla których postanowił zostać malarzem oraz okoliczności pierwszych prób malarskich.
W 2022 roku Crcioteka planuje prezentację ambalaży Kantora w kontekście jego teatralnej twórczości. Ekspozycję będzie można zobaczyć w Galerii-Pracowni przy ul. Siennej.
Dzieło „Emballage VI” można oglądać w sali wystaw czasowych w Cricotece (ul. Nadwiślańska 2-4).