Konsolidacja usług telekomunikacyjnych w Polsce. TOYA przejmuje S–NET

fot. pixabay.com

Ostatnimi czasy jesteśmy świadkami stopniowej konsolidacji rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce. Potwierdza to niedawny zakup krakowskiego lidera w dostarczaniu internetu dla biznesu oraz technologii cloud computing S–NET przez TOYA.

Każdy skutek ma swoją przyczynę

Gdzie zatem leży przyczyna wspomnianego zjawiska? Odpowiedzi udziela Grzegorz Bernatek, ekspert firmy Audytel. Jego zdaniem rodzimy rynek usług telekomunikacyjnych jest w znacznej mierze nasycony. Działa na nim wiele przedsiębiorstw oferujących zasadniczo te same usługi. Jeżeli więc chcą się rozwijać, muszą przyjąć nowe strategie:

„...Pierwsza to jest wielorakie łączenie usług, czy to finansowych, czy sprzedaży energii elektrycznej, czy może jakichś innych usług, dołączanie ich do usług telekomunikacyjnych (…) Drugą szansą jest wykorzystanie nowego rynku, rynku usług w chmurze, i oferowanie usług informatycznych i dla gospodarstw domowych, czyli użytkowników indywidualnych, i dla przedsiębiorstw...” twierdzi Grzegorz Bernatek.

Jednakże wybór odpowiedniej drogi rozwoju, to dopiero połowa sukcesu, równie ważne jest obniżenie kosztów działalności, umożliwiające walkę cenową z konkurencją. „...Cały sektor telekomunikacyjny stoi przed problemem zmniejszania kosztów swojej działalności. To, że rynek podstawowych usług telekomunikacyjnych spada od kilku lat, powoduje, że operatorzy szukają możliwości oferowania coraz bardziej konkurencyjnych usług...” - komentuje G. Bernatek. Tutaj jednak pojawia się problem: im więcej firm konkurencyjnych, tym większa obniżka cen będzie konieczna – tych zaś nie można zmniejszać w nieskończoność, ponieważ skończy się to bankructwem. Konieczne zatem jest zmniejszenie ilości podmiotów dostarczających usługi telekomunikacyjne.

Konsolidacja szansą na rozwój rynku

„...Najlepszym sposobem na obniżenie kosztów jest konsolidacja. Nasz polski rynek telekomunikacyjny jest bardzo rozdrobniony, działa na nim kilkakrotnie więcej podmiotów niż na dojrzałych rynkach zachodnioeuropejskich (…) Myślę, że co roku będzie pojawiało się kilka takich informacji, 2-3 podmioty różnej wielkości będą przejmowane przez większe spółki...” mówi cytowany już ekspert G. Bernatek, nawiązując do faktu przejęcia spółki TK Telekom przez Netię. Miało to miejsce 21 lipca 2015 roku, wtedy to Netia SA podpisała umowę nabycia 100% akcji spółki TK Telekom Sp. z o.o. Wartość transakcji opiewała na sumę 222 milionów złotych. Innym przykładem konsolidacji rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce było przejęcie firmy Era przez T – Mobile (2011), a w 2005 sieć Idea zmieniła się w Orange.

Rynek usług telekomunikacyjnych obecnie – efekty konsolidacji

Według rankingu opublikowanego przez magazyn Press, polski rynek usług telekomunikacyjnych w 2017 roku zdominowało 5 firm: liderem był Plus, tuż za nim uplasował się Orange, a trzecie miejsce zajął T – Mobile. Czwarta i piąta lokata przypadły odpowiednio Play oraz Netii.

Konsolidacja po krakowsku

Najnowszym dowodem na postępujący proces omawianej konsolidacji jest przejęcie firmy S–NET, krakowskiej spółki specjalizującej się w dostarczaniu usług teleinformatycznych zarówno na rynku lokalnym jak i krajowym przez TOYA sp. z o.o. Umowę finalizującą transakcję podpisano 12.12. 2017 roku.

Dzięki temu firmy uzyskują dostęp do ponad pięciuset kilometrów sieci światłowodowej na terenie Krakowa czyniąc je wiodącą firmą w dostarczaniu Internetu dla biznesu na lokalnym rynku.

TOYA to piąty na polskim rynku dostawca internetu dla klientów indywidualnych. Inne dziedziny obejmujące działalność TOYA to telewizja cyfrowa, szerokopasmowy internet, telefonia VoIP oraz usługi mobilne. Jednym z największych osiągnięć TOYA było wzbogacenie oferty o usługi z zakresu Telewizji Trzeciej Generacji, łączącej cechy tradycyjnej telewizji i internetu.

Decyzję o zakupie S–NET tłumaczy Witold Krawczyk, Prezes Zarządu TOYA Sp. z o.o. „...W związku z chęcią rozszerzenia usług o rozwiązania dla biznesu, nowoczesną technologię chmurową oraz konsolidację rynku zdecydowaliśmy się na zakup firmy S-NET…”

Dzięki zakupowi S–NET oraz przejęciu jego zasobów i doświadczonych specjalistów, TOYA zamierza poszerzyć profil działalności o usługi dedykowane klientom biznesowym, obejmujące m.in. hosting w chmurze obliczeniowej oraz technologie światłowodowe. Co więcej, kadra S–NET pozwoli TOYA jeszcze bardziej podnieść poziom świadczonych usług. Już teraz rezultatem przejęcia jest pierwsza lokata TOYA w rankingu firm dostarczających Internet na terenie Krakowa i okolic.

“Bardzo otwarta współpraca z Zarządem TOYA oraz wzajemne zaufanie pozwoliły nam na zachowanie pełnej autonomii w realizowanej przez nas polityce, dlatego jedyne zmiany dla naszych klientów, to zmiany na lepsze.” - Niko Bałazy Prezes Zarządu S-NET.