20 km nowych tras rowerowych nad Wisłą. Asfaltowych, nie szutrowych

Wisła fot. Sebastian Dudek

Dobre wiadomości dla rowerzystów. Jest spora szansa na to, że przebudowywane przez Wody Polskie wały przeciwpowodziowe we wschodniej części Krakowa zyskają od razu wygodną, utwardzoną nawierzchnię.

Chodzi o dużą inwestycję, w sprawie której Wody Polskie 19 stycznia podpisały umowę z wykonawcą, firmą Skanska. Za ponad 93 mln zł ma ona rozbudować wały przeciwpowodziowe na trzech odcinkach o łącznej długości ok. 20 km.

Na lewym brzegu Wisły nowe wały będą kontynuacją tych, które wybudowano kilka lat temu. Pierwszy odcinek prowadzi od mostu Wandy do stopnia Przewóz, wraz z wałami cofkowymi rzeki Dłubni. Drugi – po tej samej stronie Wisły, od stopnia Przewóz do kanału Suchy Jar, niedaleko zbiorników w Przylasku Rusieckim.

Trzeci odcinek przebiega na prawym brzegu Wisły, od stopnia Dąbie do stopnia Przewóz, na granicy Krakowa z Brzegami.

Część małopolskiej sieci

Oprócz tego, że cała inwestycja ma duże znaczenie strategiczne, chroniąc przed powodzią ok. 40 tys. mieszkańców i kluczowe dla miasta obiekty, ma ona też ogromny potencjał z punktu widzenia ruchu rowerowego – głównie turystycznego, ale nie tylko. Będzie mogła powiększyć rozwijającą się w Małopolsce sieć tras rowerowych, na której Kraków wciąż pozostaje brakującym elementem (szerzej o tym pisaliśmy TUTAJ).

Od razu w docelowej wersji

Zgodnie z zapowiedziami, projekt Wód Polskich nie przewiduje jednak ułożenia utwardzonej nawierzchni. Na większości tych odcinków po wałach ma przebiegać droga szutrowa. O to, by pojawił się asfalt, powinno się już zatroszczyć miasto.

Jak przekazuje nam dyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej Piotr Kempf, rozmowy w tej sprawie trwają i jest duża szansa, że na gładką nawierzchnię nie trzeba będzie długo czekać. – To wymagałoby zmiany w projekcie, ale Wody Polskie są za i też im na tym zależy. Brakujące fragmenty finansowałoby miasto, musielibyśmy podpisać umowę z Wodami Polskimi i z ich generalnym wykonawcą – tłumaczy Piotr Kempf. – Chcemy, żeby cały ten odcinek nowy odcinek wałów miał od razu asfaltową nawierzchnię – deklaruje. Jak mówi, istotne będą szczegółowe ustalenia prawne, by zmiany w projekcie nie wpłynęły na kwestię unijnego dofinansowania.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Podgórze Czyżyny Nowa Huta
News will be here