Nietypowy tor w Nowej Hucie, jedyny taki w Polsce. Testy do września

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Przy okazji budowy przystanku kolejowego w Nowej Hucie kolejarze zastosowali nietypowy rodzaj nawierzchni. Jeśli testy przebiegną pomyślnie, takie rozwiązanie może wejść do użytku w całej Polsce.

– Do końca września zaplanowano testy nowej nawierzchni bezpodsypkowej, którą zbudowaliśmy w ramach poligonu badawczego przy przystanku kolejowym Kraków Przylasek – zapowiada Piotr Hamarnik z PKP Polskich Linii Kolejowych. To pierwszy taki odcinek na sieci PLK w kraju – wybudowano go na 200-metrowym fragmencie linii nr 95, czyli tzw. dużej obwodnicy kolejowej Krakowa.

Spółka zapowiada, że jeśli wyniki testów wypadną pozytywnie, umożliwi to stosowanie takiej nawierzchni w miejscach o szczególnych wymaganiach technicznych, np. tunelach. Pozwoli to na ograniczenie drgań i hałasu od przejeżdżających pociągów.

Taka nawierzchnia jest już z powodzeniem stosowana w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Czechach, Katarze czy Australii. – Producent deklaruje, że w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami cechuje się dużą trwałością i stabilnością, a także ograniczonymi wibracjami i hałasem podczas przejazdu pociągu – informuje przedstawiciel kolejowej spółki.

Obecnie specjaliści PLK i Instytutu Kolejnictwa sprawdzają, jak testowany fragment torów zachowuje się przy intensywnym ruchu, m.in. ciężkich pociągów towarowych. – Końcowe pomiary zaplanowaliśmy na wrzesień. Jeżeli testy wypadną pomyślnie, to nowy rodzaj nawierzchni kolejowej będzie mógł uzyskać certyfikację do powszechnego stosowania w Polsce, szczególnie w miejscach wymagających ograniczenia oddziaływania torów na bezpośrednie otoczenie, jak również może stanowić alternatywę dla klasycznej konstrukcji nawierzchni w przypadku Kolei Dużych Prędkości – zapowiada Piotr Hamarnik.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Nowa Huta