News LoveKraków.pl

760 nowych automatów w autobusach i tramwajach. Bilet kupisz w inny sposób

fot. Agata Wnuk/LoveKraków.pl

Miasto ogłosiło właśnie przetarg na dostawę aż 760 nowych biletomatów do pojazdów komunikacji miejskiej. Urzędnicy chcą też zamówić 110 zestawów urządzeń dla kontrolerów.

Nowe biletomaty trafią zarówno do jeżdżących już po Krakowie autobusów i tramwajów, jak i do tych, które są zamówione przez firmę Mobilis do realizacji nowego dziesięcioletniego kontraktu.

– Chcemy wyposażyć pojazdy komunikacji miejskiej w automaty biletowe, które będą działały w technologii zbliżeniowej w aktualnie obowiązującej taryfie. Pasażer będzie mógł wsiąść do pojazdu, wybrać w automacie bilet, jaki go interesuje, po czym zapisać go automatycznie czy to na telefonie, czy na zegarku, czy na karcie płatniczej. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, niewymagające drukowania i kasowania biletów. Nośnikiem biletu jest to, czym pasażer zapłacił. Więc również podczas kontroli kontroler po prostu zeskanuje ten telefon czy kartę – tłumaczy Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego.

Realizacja całego zamówienia byłaby rozłożona w czasie, przy czym biletomaty do pojazdów Mobilisu powinny być gotowe nie później niż pod koniec września, przed ich pierwszym wyjazdem na linie.

W ramach umowy 692 nowe biletomaty miałyby się znaleźć w 631 pojazdach komunikacji miejskiej, co oznacza, że nie wszystkie autobusy i tramwaje byłyby wyposażone w nowy system.

Nowe urządzenia dla kontrolerów

Nowy sprzęt mają dostać także kontrolerzy biletów. Będzie to zarówno czytnik kontrolerski, z obsługą kart płatniczych i płatności BLIK, jak i mobilna drukarka do wystawiania wezwań.

Urządzenia będą już przystosowane do odczytywania biletów zakupionych w nowej technologii. Oprócz standardowych funkcji mają mieć też różne udogodnienia ułatwiające pracę kontrolerów czy komunikację pomiędzy nimi.

Nie tylko sprzęt

Sam montaż urządzeń to tylko część budowy całego systemu obsługującego nową funkcjonalność. Musi on być poprzedzony przygotowaniem całej potrzebnej dokumentacji projektowej i analiz technicznych oraz przeprowadzeniem testów i szkoleń. Wykonawca ma poprzez okres trwania umowy zapewniać rozwój systemu, np. dodawanie nowych funkcjonalności czy ulepszanie już istniejących.

Będzie zajmował się serwisowaniem sprzętu i prowadzeniem pogotowia technicznego. Ma mieć do dyspozycji pulę dodatkowych urządzeń, które będzie można natychmiast zamontować w przypadku awarii (stąd łączna liczba 760 sztuk w zamówieniu). Musi też zapewnić funkcjonowanie infolinii, zarówno z myślą o pasażerach, jak i osobach obsługujących system (np. pracownikach przewoźników, kontrolerach itp.). W zależności od tego, czy miasto zdecyduje się na leasing, czy wykup urządzeń, do obowiązków firmy może też należeć demontaż sprzętu z pojazdów po okresie umowy.

Miasto zastrzega, że system musi uwzględniać także honorowanie biletów innych systemów transportu publicznego (np. w przypadku honorowania biletów kolejowych). Wszystkie interfejsy muszą być opracowane w językach polskim, angielskim, niemieckim i ukraińskim.

Urzędnicy czekają na oferty do 22 marca. Cena zdecyduje o wyborze w 60%, 40% natomiast to elementy dotyczące jakości oferty, np. energochłonności biletomatów, wytrzymałości czytników czy dostarczenia zbiorczych stacji ich ładowania.

News will be here