ICE Kraków działa teraz na zasadzie „akcja – reakcja” [ROZMOWA]

Centrum Kongresowe Ice Kraków fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

– Mimo, że wiele osób myśli, że Centrum Kongresowe ICE Kraków stoi puste, produkujemy tu wydarzenia. Nie tylko kongresy i konferencje, ale także wydarzenia kulturalne, które rejestrujemy i następnie udostępniamy w sieci za darmo lub sprzedajemy do nich dostęp – mówi Izabela Błaszczyk, dyrektor KBF – operatora ICE Kraków.


Natalia Grygny, LoveKraków.pl: Większość wydarzeń została odwołana, kultura przechodzi w zasadzie drugi lockdown. Jak wyglądają obecnie  sytuacja finansowa ICE Kraków i kwestie utrzymania obiektu?

Izabela Błaszczyk: Zacznę od tego, że ze względu na zmieniające się obostrzenia sanitarne i wciąż zmieniające się terminy niektórych imprez, które przekładane są jeszcze na ten rok, oraz ze względu na obecnie realizowane wydarzenia nie możemy jeszcze przekazać takiego szacunku. Gwarantuję jednak, że ograniczyliśmy wszystkie wydatki, które mogły być ograniczone. Przypominam, że mamy do czynienia z obiektem, który musi przechodzić cały czas przeglądy zgodnie z obowiązującymi przepisami, który musi być chroniony czy ogrzewany – w przeciwnym razie dojdzie chociażby do rozstrojenia i zmian we właściwościach akustycznych Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego, na co pozwolić sobie nie możemy! Koszty stałe funkcjonowania budynku muszą być ponoszone niezależnie od tego, ile wydarzeń odbywa się w obiekcie.

Jak w tym roku wyglądała organizacja wydarzeń? Jak bardzo zmienił się tegoroczny kalendarz?

Możemy przekazać, że obecnie zmiany w kalendarzu na rok 2020 dotyczą 85% zaplanowanych wydarzeń – część z nich została przełożona na kolejne lata, część niestety odwołana. Natomiast my cały czas działamy i realizujemy te imprezy, które możemy. To znaczy w wymiarze hybrydowym, z niewielką liczbą uczestników, jeśli akurat pozwalają na to aktualnie obowiązujące rozporządzenia, lub online w naszym studiu. Tak więc mimo, że wiele osób myśli, że ICE Kraków stoi puste, produkujemy tu wydarzenia. Nie tylko kongresy i konferencje, ale także wydarzenia kulturalne, które rejestrujemy i następnie udostępniamy w sieci za darmo lub sprzedajemy do nich dostęp poprzez pierwszą miejską platformę VOD Play Kraków, która jest obecnie jednym z naszych kluczowych produktów – dzięki niej cały czas utrzymujemy kontakt z klientami i odbiorcami.

Czy częściowe „odmrożenie" kultury w jakiś sposób pomogło?

Częściowo tak, ponieważ kilka koncertów, które były zaplanowane na okres, kiedy akurat można jeszcze było organizować wydarzenia z udziałem 25% publiczności, odbyło się – gościliśmy dwukrotnie Korteza, był Michał Szpak, koncert „10 tenorów”, czy koncert „Tyrmand to jazz”. Przez całe lato przed obiektem organizowaliśmy koncerty „Muzyczne plenery”, które co prawda nie przyniosły zysku, ale utrzymały zainteresowanie obiektem i pokazały, że działamy. Jednak zmieniające się wytyczne oraz pojawiające się rozporządzenia sprawiają, że musimy być elastyczni i aktywni bardziej niż kiedykolwiek. Ze względu na obostrzenia, które od kilku miesięcy są ogłaszane, w naszym zespole został powołany specjalny zespół zadaniowy „Nowy wymiar Ice Kraków”, którego zadaniem było opracowanie aktualizacji strategii sprzedaży powierzchni w Ice Kraków. Efektem pracy była także zmiana modelu komunikacji obiektu, dzięki czemu udało nam się przekonać większość klientów do skorzystania z oferty studia hybrydowego lub przełożenia wydarzeń na rok 2021 oraz 2022 rok. Dlatego też realizowaliśmy m.in. takie wydarzenia jak kongres i targi kosmetyczne, konferencje na temat tzw. „nowej normalności” w branży spotkań, kongres medyczny i wiele innych, przed nami chociażby realizacja kongresu Open Eyes Economy Summit. Tak więc jak sama pani redaktor i czytelnicy mogą zobaczyć, działamy na zasadzie „akcja-reakcja” – kiedy tylko pozwalają na to przepisy, od razu przystępujemy do realizacji imprez. 

Sytuacja branży eventowej jest trudna. Co oznacza drugi całkowity lockdown dla ICE Kraków?

Wiele osób spoza branży nie zdaje sobie sprawy z tego, że tak naprawdę lockdown dla branży spotkań, dla targów, dla eventów biznesowych trwa od marca. Dlaczego? Bo takich imprez nie produkuje się w tydzień, dwa albo w miesiąc. Nad takimi projektami pracuje się miesiącami lub latami! To dlatego ostatnio w mediach coraz częściej można słyszeć o akcjach mających nagłośnić problemy, z którymi mierzą się wszyscy uczestnicy tego rynku. Posłużę się najnowszymi danymi, które niewiele ponad miesiąc temu zostały opublikowane. Cała branża spotkań z niecierpliwością czekała na te dane, bo dzięki nim mamy narzędzie do walki o kongresy, konferencje, sympozja, fora czy inne wydarzenia. Szacunkowy wkład przemysłu spotkań w PKB Polski wynosi około 1,5%. Wkład przemysłu spotkań w gospodarkę Polski to 35 miliardów złotych! W 2019 roku w wydarzeniach wzięło udział 16 300 000 gości z kraju i zagranicy, a produkcja, realizacja i obsługa wydarzeń daje 220 000 miejsc pracy.

Oczywiście jedynym rozwiązaniem na ten kryzys jest szczepionka. Ale wiedząc jak działa nasza branża, my nie myślimy o tym, co dzieje się tu i teraz. My w dalszym ciągu rozmawiamy z klientami, którzy swoje wydarzenia mają zrealizować w Krakowie w 2022, 2023, a nawet 2025 roku, bo o niektóre z najważniejszych i najbardziej prestiżowych imprez walczy się o dobrych kilka lat wcześniej.

Czy straty m.in. finansowe uda się jakoś „odrobić" w przeciągu roku, dwóch lat? Czy też potrwa to dłużej? Od czego będzie to zależało?

Tych strat odrobić się nie da, ale można robić wszystko, by je minimalizować i przede wszystkim walczyć o utrzymanie pozycji Krakowa jako lidera wśród miast kongresowych w Polsce, ale i pokazywać w Europie, że nasze miasto dynamicznie zmienia się i dostosowuje do sytuacji. Oczywiście mówię z perspektywy operatora jednego z wielu obiektów w Krakowie, ale ze strategicznego punktu widzenia w naszej kategorii, obiektu kluczowego i flagowego. Dlatego od kilku miesięcy podgrzewamy zainteresowanie marką Ice Kraków i Krakowem jako miastem realizując mnóstwo działań promocyjnych, PR-owych oraz sprzedażowych. Samodzielnie i wspólnie z Urzędem Miasta Krakowa. Stale współpracujemy też z Krakow Convention Bureau i członkami naszej biznesowej inicjatywy Kraków Network, która zrzesza przedstawicieli branży MICE z regionu. Już na początku marca zaprezentowaliśmy nową linię komunikacyjną dla ICE Kraków, która zakłada ciągłe i nieustające komunikowanie wszystkiego, co robimy, by utrzymać zainteresowanie marką. Uruchomiliśmy z naszym partnerem technologicznym CMA studio do realizacji wydarzeń online i hybrydowych. Bierzemy udział w międzynarodowych i lokalnych konferencjach eksperckich online dla przedstawicieli branży spotkań. Stworzyliśmy pierwszy w Polsce dokument prezentujący rekomendacje dla branży spotkań oraz klientów w kontekście organizacji bezpiecznych wydarzeń. Zrealizowaliśmy dwie edycje branżowych spotkań Kraków Network Together, które były transmitowane poprzez media społecznościowe KBF, ICE Kraków i naszych partnerów w całej Polsce. Zrealizowaliśmy projekt Vademecum Wydarzeń Hybrydowych, który jest swoistym video-przewodnikiem po meandrach tego typu wydarzeń, ale przedstawiający także gotowe rozwiązania, które można wdrożyć. Uzyskaliśmy certyfikat Bezpieczny Obiekt MICE, który jest przyznawany przez Polską Organizację Turystyczną Poland Convention Bureau i wreszcie uruchomiliśmy pierwszą miejską platformę VOD Play Kraków, bo o niej mowa, została stworzona z myślą o kulturze, ale już rozpoczęliśmy także ofertowanie i sprzedaż platformy wśród naszych klientów biznesowych. To odpowiedź na oczekiwania klientów, ale także nowa forma dotarcia z ich wydarzeniami do uczestników nie tylko z Krakowa lub w Krakowie przebywających, ale do odbiorców w całej Polsce.

Czyli zainteresowanie ICE Kraków nadal jest, pomimo sytuacji epidemiologicznej i wprowadzanych ograniczeń?

Dzięki aktywnej komunikacji z klientami zainteresowanie obiektem pozostaje bardzo duże, efektem prowadzonych relacji z klientami jest więc przeniesienie wielu imprez na rok 2021 i 2022, a nie ich anulowanie. Jednak wobec zmieniających się obostrzeń oraz wciąż trwającej pandemii musimy po pierwsze uzbroić się w cierpliwość, a po drugie wykazać się nadzwyczajną wręcz kreatywnością i elastycznością. Warto jednak jeszcze raz podkreślić, że obecnie kluczowe jest stałe utrzymywanie zainteresowania Krakowem jako miastem idealnym do realizacji wydarzeń, kiedy uda się nam zwalczyć wirusa, bo długofalowo pozwoli nam to zaoszczędzić sporo środków. Kiedy pandemia skończy się, wszystkie obiekty i miasta ruszą z ofensywą promocyjną. My staramy się być zawsze o jeden krok przed wszystkimi. Dlatego już wkrótce przed nami kolejne działania promocyjne i edukacyjne.